Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Din Ve Kutsallık .

Din Ve Kutsallık


Din Ve Kutsallık



Esasen gönül dünyasında yaşanan, ya da yaşanması
gereken ancak za­man zaman dışa da yansıyabilen ulu değerleri yüceltme
duygusunun İslamda çok nazik bir yeri vardır.

Bu değerleri bilmek, tanımak, onlara karşı
yaraşır bir saygı göster­mek ve aralarındaki farkları ayırt edebilmek, bir
bilgi, eğitim, görgü ve basiret mese­lesidir. Çünkü bu değerlerden bazısını
gereğinden fazla yü­celtmek, (örneğin, Kabe'ye, camiye, Kur'ân-ı Kerim'e ve Hz.
Peygamber'(sav) e ta­pınma dere­cesinde saygı gösterisinde bulunmak) ya da
kutsal değerleri ge­rektiği kadar saymamak, onları hafife almak, çiğ­nemek ya da
inkâr etmek, müslüman ki­şiyi dininden bile edebilir. Bu ulu değerleri bir
sıralamaya koymak gerekirse onları iki gruba ayırmak doğru olur.

Birincisine:
Mukaddes (yani kutsal değerler),

İkincisine
ise: Dokunulmaz, saygın ve kanonik değerler diyebiliriz.

Bunlardan birincisi, Allah Teâlâ'nın yüce zâtı,
sıfatları ve O'nun ?mukaddes?, ya da farklı bir deyimle ?haram? dediği
değerlerdir.

?Mukaddes? sözcüğü, Kur'ân-ı Kerim'de: Maide
Sûresi'nin 21 inci âyet-i kerimesinde ve Tâhâ Sûresi'nin 12 inci âyet-i
kerimesinde olmak üzere iki yerde geçmektedir.

Birincisinde,
Hz. Musa'ya Allah tarafından hitap edilirken, ayakka­bı­la­rını çıkarması
emredilmekte, ?? çünkü kutsal Tuva Vadisi'nde bulu­nu­yorsun !? diye
uyarılmaktadır.

İkincisinde
ise, Kutsal topraklara girmeleri için Hz. Musa'nın, kav­mine verdiği emir
nakledilmektedir.

Kur'ân-ı Kerim'de ?mukaddes? sözcüğü ile
nitelenen sadece bu iki bölge vardır. Ancak bir anlamda kutsal demek olan
?haram? kelime­siyle de başta Mekke'deki Kâbe kompleksi (yani Mescid'ül-Haram
alanı) olmak üzere birçok şeyler nitelenmiştir. Bununla birlikte Allah Teâlâ'nın
açıkça kutsadığı, övdüğü ve önem verdiği her şey kutsaldır. Bunları Kur'ân-ı
Kerim'in içeriğinden anlıyoruz. Elbette ki Kur'ân-ı Kerim'in gerek ta­mamı,
gerekse bir bölümü, camiler, (manastır, kilise ve havra gibi) Kitap ehline ait
ibadethaneler,[1]
tevhid esasına dayalı ibadetler ve Kur'ân-ı Kerim'le dek­lare edilmiş bulunan
tüm saygın de­ğerler kutsaldır. Bu cüm­leden olarak başta Peygamberimiz Hz.
Muhammed (sav) efendimiz ol­mak üzere diğer bütün peygamberlerin kişilikleri de
kutsal ve dokunul­mazdır.[2]

İkinci grup kutsal değerler ise, yüce İslam
şeriatına göre kesin olarak uyulması gereken yasalar, kurallar, emir ve
yasaklardır. Bu yasaların ve ku­ralların ilgili olduğu alanlar ve konular
arasında rûhânî ya da dün­yevi ol­mak bakımından hiç bir fark yoktur.


Kutsal değerler: Fizik, metafizik; Maddi ve
manevi; Rûhânî ve dün­yevî ya da vicdânî ve amelî olmak üzere çeşitli şekillerde
karşımıza çıka­bi­lirler. Binaenaleyh bunların her birine karşı gösterilecek
saygı ve jest bi­çimi de de­ğişik olabilir. Ancak herhalde bu saygı ve jest
biçimleri Kur'ân-ı Kerim'in ruhuna uygun olmalıdır.

Örneğin Yüce Allah'ın zât-ı ilahiyesi ve
sıfatları gibi kişinin ancak vic­danında duyumsayabildiği kutsal değerlere karşı
gösterilecek yalın saygı, yine sadece vicdanın derinliklerinde yaşanabilen
tanıma sığmaz olaydır. Bu olayın dışa yansıyabilecek tek yönü, Kur'ân-ı Kerim'in
ölçü­leri içinde dav­ranış biçimleri göstermektir. Bu da örneğin, Allah'ın yüce
ismi anıldığında ?celle celâluhu, celle şânuhu?? diyerek O'nu kutsal
nitelik­leriyle yücelt­mek ve O'na, istediği biçimde kulluk etmekle olur.


Kur'ân-ı Kerim'in nüshaları, Kâbe binası ve
camiler gibi fizik bo­yut­ları olan kutsal değerlere gelince bunlara
gösterilecek saygı, bu değer­ler için konmuş olan kurallara uymakla olur.


Örneğin Mescid'ül-Haram'a ve camilere tertemiz,
abdestli, çekidü­zenle, huşu içinde ve sessiz girilmelidir. Bu mekânlarda ibadet
edenle­rin huzuru kaçırılmamalı, onlara karşı alçak gönüllü ve nazik
davra­nılmalı­dır. Bu müstesna yerlerde nizamî ibadetler dikkatle yerine
geti­rilmelidir. Keza Kur'ân-ı Kerim nüshaları ya da üzerinde âyet-i kerime­ler
yazılı her türlü ci­sim, yayın ve dokümanlar ancak abdestli olarak el­lenmeli,
temiz ve yakışır yerlerde korunmalıdır.

Kur'ân-ı Kerim'in ?göbekten yukarı tutulması?,
Anadolu müslü­man­larının bir geleneğidir. İslamda Kur'ân-ı Kerim'e ancak bu
şekilde saygı gös­terilmesi gerektiğine ilişkin herhangi bir kayıt yoktur.
Bununla beraber onun, saygıyla, yüksek ve yaraşır bir şekilde tutulması
elbetteki gereklidir. Çünkü hiç kuşku yok ki Kur'ân-ı Kerim'in gerek fizik
varlı­ğına, gerekse içerdiği anlam ve hükümlere karşı bilinçli ve kasıtlı olarak
saygısızlık eden, âyetlerinin anlamlarını sorgulayan, eleş­tiren, küçümse­yen,
red ve inkâr eden, yalanlayan; Ayetlere, içerdikleri kavramlara, an­lamlara ya
da Kur'ân'ın üslubuna herhangi bir dille ha­karette bulunan, yasalarını
uygu­lamadan kaldırmaya yeltenen kişi kâfir olur. Bu tutum ve tavır içinde
bu­lunan kişi, örgüt ya da siyasi güçlere karşı müslümanın ve­receği mücadele
Kur'ân-ı Kerim'e gösterilecek en büyük saygıdır.

Dokunulmaz, kanonik değerler olan İslamın tüm
yasa ve kuralla­rına gösterilecek saygının ölçüsü ise, onlara uymaktır. Bu yasa
ve kural­lara, kişi olsun, örgüt olsun ya da siyasi iktidarlar olsun uymayanları
uyarmak, saygısızlıkta ısrar ederlerse karşılarında durmaktır.

Bu değerlere karşı titiz davranmada ölçü, -her
zaman- Kur'ân-ı Kerim'in ilham ettiği biçimlerdir. Çünkü kutsallık kavramı o
kadar du­yarlı ve yerine göre o kadar esnek ve karmaşıktır ki tarih boyunca
is­lamî değerle­rin yozlaştırılması, çeşitli yabancı inanış ve düşünce
kalın­tılarının zaman içinde din adına zihinlere yerleştirilmesi hep bu
kut­sallık kavra­mına tutu­nularak yapılagelmiştir.

[3]









[1]
Hacc: 22/40



[2]
Ahzab: 33/6, 33/53, Hucurat: 49/2-3, Kalem: 68/4




[3]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 28-31.

DİN ..
DİN ..
Din; Anlam ve Mâhiyeti
Sözlük Anlamı
Din Kelimesinin Türevleri
Terim Olarak Din
Kur'ân-ı Kerim'de Din Kavramı
?Din?in Kur'an'daki Anlamları
Din Kelimesindeki Unsurlar
Hadis-i Şeriflerde Din Kavramı
Din Anlayışları ve Diğer İnançlarda Din .
İslam'a Göre Din Gerçeği
Dinde Aşırılık
Karşı Din; Allah'a Din Öğretmeye Kalkmak
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din ve Bilim ..
Dinlerin Tasnifi
Hak Din .
Muharref Dinler
Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Bu Din Benim Dinim Değil!
Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
Kemalizm; Resmî Din mi? Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Yönlendirilen Din; Devlet Dini  ve Diyânet
Diyanetin Hutbelerinden Küçük Birer Kesit
DİN .. Dinin Tanımı
Din Kavramı Ve Çok Yönlü Açıklaması (Ruhanî Ve Seküler Yaşam)
İslam'a Göre Din Gerçeği
Diğer İnançlarda Din .
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din, İman, Amel Ve Ahlak Kavramları Arasındaki İlişki
Ahlak .
Din Açısından Çeşitli Kavramlar
Din Ve Şeriat
Din Ve Kutsallık .
Din Ve İlahiyat
Dindarlık Ve Takvâ .
Dindaşlık (Din Kardeşliği)
Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi
Dinsizlik .
Din Ve Yobazlık .
Din Ve Teokrasi
Din ve Sentezcilik .
Dinler (İnanç Kurumları)
Büyük İnanç Kurumları 1- Hak Dinler (Semavî Dinler)
a) Makbul ve Geçerli Din
b) Muharref Dinler
3- Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Din Hükmündeki Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar
1) İslam'dan Kopan Kamplar
İsmailîlik
Dürzî (Dürzü) lik
Nusayrîlik
Râfızıylik
Kadiyanîlik
Bahaîlik
2- Tamamen İslam Dışı Çağdaş Düşünce ve İdeolojiler
Rasyonalizm
Darvinizm
Pozitivizm
Sosyalizm
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Din ve Bilim ..
İSLÂM DİNİ İslâm Kelimesinin Sözlük Anlamı
Terim Anlamı
İslam'ın Mahiyeti
İslam Dini'nin Gayesi
İslam Dini'nin Hükümleri
İslam'ın Genel Özellikleri
İslam'ın, Önceki Peygamberlerin Şeriatlarıyla İlişkisi
İslâm Hakkında Birkaç Ayet
İslam'ın Rükûnları
İslam'ın Tebliği
İslam'ı Hayata Hâkim Kılmak .