Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Din ve Bilim ..

Din ve Bilim


Din ve Bilim



Bu konuyu açıklamadan önce ilmin Allah'ın
sıfatı olduğunu belirtelim.

İslam dininin geçmişten günümüze kadar ilimle
hiçbir meselesi olmamıştır. İlim ve din çatışması Hristiyan Avrupanın sorunu
olmuştur.

İslam inancına göre üç çeşit kitap vardır:

1) Kur'an-ı Kerim (Vahiy):
Bu kitaptan doğan ilimler; Tefsir, Hadis, Fıkıh, Akaid, Kıraat, Tecvid vs.

2) Kâinat:
Bu kitaptan doğan ilimler; Fizik, Kimya , Matematik, Biyoloji, Astro-nomi,
Botanik, Coğrafya, Mühendislik bilimleri vs.

3) İnsan:
Bu kitaptan doğan ilimler; Tıp, Psikoloji, Sosyoloji, Tarih, Antropoloji vs.

Buna göre islam'da din ilmi, din dışı ilim diye
bir ayrım sözkonusu değildir. Yani bazı ilimler kutsal, bazıları ikinci,
üçüncü... sınıf ilimler şeklinde bir ayrım yoktur. Kur'an tüm kainatı ve insanı
ayetler topluluğu olarak görür. Bu ayetlerin tümünü inceleme görevini insana
yükler. İnsanın kendini ve kainatı anlamaya çalışması sonucu ortaya çıkan
ilimler ile, Kur'an'ı anlamaya çalışması sonucu ortaya çıkan ilimler arasında
fark yoktur. Tüm ilimler, ayetleri anlamaya çalışmak süretiyle Allah'a
yöneliştir. Bu yüzden tüm ilimler değerli ve tüm alimler hürmete layıktır.

Tabiatı, insanı ve Kur'an'ı anlamaya dönük
ilimler bir arada yürütülmelidir. Bunlardan birine ağırlık verilip diğerleri
ihmal edilirse, insanın ve tabiatın dengesi bozulur. Günümüzde yaşandığı gibi
insanlığı türlü felaketlere sürükler. Bu günkü modern dünyayı kuranlar Kur'an'ı
dışladıkları için insanlığı felakete sürüklemişlerdir.

Kur'an bize en küçük böceklerden en büyük
hayvanlara, bir sinek kanadından okyanuslara kadar, denizler, göller, yağmur,
güneş, bulut, rüzgar, bitkiler, gece ve gündüz, kısacası yeryüzünden gökyüzüne
her zerrenin ve kürrenin bir ayet, Allah'a götüren bir işaret olduğunu söylüyor.

Kur'an-ı Kerim'de sureleri oluşturan bölümlere
de ayet denir. Tüm bu ayetlerin anlaşılmasına dönük ilimler ve âlimler
değerlidir. Zaten ilim demek, ayetlerin anlaşılması demektir. Bir şartla ki, bu
ilimler insanlığın faydasına hizmet etmeli, âlimler, bilginler de iman sahibi
olmalıdır.

?Kesin olarak inananlara, yeryüzünde ve kendi
içinizde Allah'ın varlığına nice deliller vardır; görmez misiniz??
(Zariyat, 20-21)

?O'nun hak olduğu meydana çıkıncaya kadar
varlığımızın belgelerini onlara hem dış dünyada ve hem de kendi içlerinde
göstereceğiz. Rabbinin her şeye şahid olması yetmez mi??
(Fussilet, 53)

Din, maaddî âlemden daha çok, maddî âlemin
dışında kalan, ölçülebilme, gözlenebilme özelliği olmayan bir âleme, kâinatı
yaratan, şekillendiren bir varlığa olan inançtır. Din bu âlem ve diğer âlem
hakkında bilgi verir. İnsanların bu dünyada nasıl yaşaması gerektiğini açıklar.

Bilim ise, ölçülebilme ve gözlenebilme özelliği
olan bu âleme dayanır. Kâinattaki düzeni ve bu düzenin uyduğu kuralları
araştırır, keşfeder ve aralarındaki çeşitli ilişkileri ortaya çıkarır.


Bilim elde edebilmek için, a) Bu âlemin
bizden bağımsız olarak var olduğuna, b) Bu âlemden bilgi elde etmenin
mümkün olduğuna, c) Bu âlemin anlaşılabilir olduğuna inanmak gerekir.

Burada şu hususa dikkat etmek gerekir. Din ve
ilim insanın dışında ve insandan bağımsızdır. İnsan bunları icad edemez. Sadece
keşfeder veya idrak eder. Bunların yerine kendi heva ve hevesine uygun yeni
şeyler koyamaz. Böyle yaptığını zannetse bile sadece kendi dışında var olan bu
olayları ortaya çıkarmış olur.

Ayrıca kendisinden bağımsız olan, yerçekimi
yasasını, sofra tuzunun formülünü, güneş sisteminin işleyişini, kendi yaratılış
kanununu değiştirmek veya peygamberliği, günlük namazların sayısını beşten
altıya çıkarmak ya da dörde indirmek vs. mümkün değildir. Tüm bu ve benzeri
yasalar referandum yolu ile değiştirilemez. Çünkü ilimde ve dinde demokrasi
olmaz. Her ikisi de insandan bağımsızdır.

Gerçek ilim adamları, dinin ve ilmin yasalarını,
bunların özelliklerini, bunlar arasındaki ilişkileri anlamaya ve idrak etmeye
çalışan ve sonuçta Allah'ı bulanlardır.


[1]







[1]
Ahmet Kalkan, İslam Akaidi 53-54.

DİN ..
DİN ..
Din; Anlam ve Mâhiyeti
Sözlük Anlamı
Din Kelimesinin Türevleri
Terim Olarak Din
Kur'ân-ı Kerim'de Din Kavramı
?Din?in Kur'an'daki Anlamları
Din Kelimesindeki Unsurlar
Hadis-i Şeriflerde Din Kavramı
Din Anlayışları ve Diğer İnançlarda Din .
İslam'a Göre Din Gerçeği
Dinde Aşırılık
Karşı Din; Allah'a Din Öğretmeye Kalkmak
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din ve Bilim ..
Dinlerin Tasnifi
Hak Din .
Muharref Dinler
Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Bu Din Benim Dinim Değil!
Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
Kemalizm; Resmî Din mi? Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Yönlendirilen Din; Devlet Dini  ve Diyânet
Diyanetin Hutbelerinden Küçük Birer Kesit
DİN .. Dinin Tanımı
Din Kavramı Ve Çok Yönlü Açıklaması (Ruhanî Ve Seküler Yaşam)
İslam'a Göre Din Gerçeği
Diğer İnançlarda Din .
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din, İman, Amel Ve Ahlak Kavramları Arasındaki İlişki
Ahlak .
Din Açısından Çeşitli Kavramlar
Din Ve Şeriat
Din Ve Kutsallık .
Din Ve İlahiyat
Dindarlık Ve Takvâ .
Dindaşlık (Din Kardeşliği)
Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi
Dinsizlik .
Din Ve Yobazlık .
Din Ve Teokrasi
Din ve Sentezcilik .
Dinler (İnanç Kurumları)
Büyük İnanç Kurumları 1- Hak Dinler (Semavî Dinler)
a) Makbul ve Geçerli Din
b) Muharref Dinler
3- Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Din Hükmündeki Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar
1) İslam'dan Kopan Kamplar
İsmailîlik
Dürzî (Dürzü) lik
Nusayrîlik
Râfızıylik
Kadiyanîlik
Bahaîlik
2- Tamamen İslam Dışı Çağdaş Düşünce ve İdeolojiler
Rasyonalizm
Darvinizm
Pozitivizm
Sosyalizm
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Din ve Bilim ..
İSLÂM DİNİ İslâm Kelimesinin Sözlük Anlamı
Terim Anlamı
İslam'ın Mahiyeti
İslam Dini'nin Gayesi
İslam Dini'nin Hükümleri
İslam'ın Genel Özellikleri
İslam'ın, Önceki Peygamberlerin Şeriatlarıyla İlişkisi
İslâm Hakkında Birkaç Ayet
İslam'ın Rükûnları
İslam'ın Tebliği
İslam'ı Hayata Hâkim Kılmak .