Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi

Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi


Dinadamı Sıfatı Ve
Hiyerarşi



İslamda din kavramı kapsamında ?dinadamı? diye
bir sıfat ve buna bağlı özel bir statü yoktur.

Mevcut sistem içinde kurulmuş kardrolarda
çalışanlara yakıştırılan bu sıfat esasen hıristiyan kaynaklıdır. Dolayısıyla
?dinadamı? tabiri, Hıristiyanlıkta kullanılan (rûhânî:spiritual) unvanın
türkçeleştiril­miş karşılığıdır. Nitekim Türk dil literatürünün ciddi
kaynaklarında bu söz­cük bulunmamaktadır. Örneğin en güvenilir lügatlerde
?işadamı? kelimesi bu­lunduğu halde ?dinadamı? tabiri bunlarda
henüz yer almamaktadır.

İslam'da kariyer sahibi olan şahsiyetlere ?âlim?
denir. Kur'ân-ı Kerim işte bu sıfatı tanımış ve övmüştür.[1]
İslama göre kişi, âlim de olsa Allah (cc) ve şeriat karşısında diğer
müslümanlardan daha ayrıca­lıklı de­ğildir. Şu varki müslümanlar, ilmiyle âmil
zâtlara saygı gösterir, bilgile­rinden ya­rar­lanırlar. Ama onları Allah (cc)
ile kendi aralarına aracı olarak koymaz­lar. Halbuki ?dinadamı? aslında
Allah ile kul ara­sında aracılık yapmak is­teyen ruhanilerin niteliğidir.
İslam'da ise böyle bir dini meslek ve sıfat yoktur. Nitekim müslümanlar da bu
kelimeden hiç bir zaman böyle bir anlam çı­karmamışlardır.

Gizemlilik, dini hiyerarşi ve kutsal rütbeler
ancak hıristiyanlıkta var­dır. ?ruhbanlık gizemlidir. (...) Bu gizemi özgürce
kabul eden kişi­ler üç rütbe altında toplanır:

a) Piskopos:
"Diosez" bölgesinde öğreten, ayinleri yöneten,
hizmet eden kişi olarak İsa'yı temsil eder.

b) Presbiter (papaz):
Münferit topluluk düzeyinde bu üç görevde
pis­ko­posa yardımcı olur.

c) Diyakos:
Tanrı kelâmını okur, yayar, yoksullara, yaşlı
kimselere, has­talara, ölmek üzere olanlara yardım eder.?

[2]

İşte bizzat öz kaynaklarında ifade edildiği
üzere hıristiyanlıkta di­na­dam­ları bu rütbelere sahiptirler ve günahları
bağışlayabileceklerini dahi ileri sü­rerler. İslam dininde ise âlim kişinin,
Allah (cc) adına gü­nah bağış­lama yet­kisi yoktur. Çünkü günahları Allah (cc)'dan
başka kimse bağışla­yamaz. Allah Teâlâ, istediği kimseye -şirk hariç- dilediği
günahını bağışla­yabilece­ğini açıklamıştır.

[3]


Ne varki Hıristiyanlığa göre dinadamları -sözde-
günahları bağışla­ya­bi­lirler (!) Nitekim bu tez, muharref incil'de aynen şu
ifadelerle tescil edil­miş­tir:

?Kimlerin günahlarını bağışlarsanız, onlara
bağışlanmış olur ve kim­le­rinkini alıkorsanız alıkonmuş olur.?[4]


İslamdan kopma sürecinin en tehlikeli aşamasına
ulaşılmış olmasına rağmen, -halk İslam'ın etkisinden henüz tamamen
sıyrılmadığı için- hiç kimse dinadamlarının böyle bir yetkiye sahip
olduğuna inanmamaktadır. Aynı zamanda dinadamları da şimdiye kadar böyle bir
tezle ortaya çıkmış değil­dirler. Ancak ?dinadamı? terimi her şeye rağmen
İslam'daki din kav­ra­mıyla ve Kur'ân'ın ruhuyla asla bağdaşmayan Hıristiyanca
bir anla­yışı çağrıştırmaktadır.

İslam'da âlimler arasında rütbe ve statü
farkları olmadığı için hiye­rarşi de yoktur. Çünkü İslamda ?Bilgi müminin
yitiğidir, nerede bu­lursa oradan alır.? Keza İslam'da ilim anonimdir. Yani bir
müslüman tarafın­dan kaza­nılmış olan ilmin, ümmet yararına kullanılması
zorun­ludur. Dolayısıyla âlim kişi, hiyerarşik bir sistemin baskısı altında
değil, bilakis doğrudan İslamın ona yüklediği sorumlulukla ilmini müslü­manlara
devretmek du­rumundadır.

[5]









[1]
Zümer: 39/9





[2]
Prof. Dr. Thomas Michel, Hıristiyan Tanrıbilimine giriş, s. 91-92, İst-1992






[3]
Kur'ân-ı Kerim 4/48 .

Müslümanlar arasında yaygın olan ?Allah ile
kul arasına kimse gi­remez? sözü, bu ayet-i kerimeye dayanmaktadır.
Ancak bu sözün yan­lış yorum­lan­dığı ve amacının çarpıtıldığı da maalesef
bir ger­çektir. Evet aslında hiç kimse doğ­ru­dan, Allah tarafından
görevlendirdiğini ileri sürerek O'nun adına bir icraatta bulu­namaz. Fakat
bu ayrı şeydir, Allah'(cc) ın Kur'ân-ı Kerim'le koyduğu yasa­ları uygula­mak
da ayrı şeydir, çünkü bu, doğrudan Allah (cc) adına tasarrufta bulunmak
anla­mına gelmez. Zira Kur'ân-ı Kerim, zaten hayata geçirilmek üzere
indi­rilmiştir. İslam düş­manları özel­likle bu iki şeyi maksatlı olarak
birbi­rine karıştırmaya ve bilgisiz insan­ları şaşırtmaya çalışırlar.





[4]
Yuhanna İncili, 20/23




[5]
Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 34-36.

DİN ..
DİN ..
Din; Anlam ve Mâhiyeti
Sözlük Anlamı
Din Kelimesinin Türevleri
Terim Olarak Din
Kur'ân-ı Kerim'de Din Kavramı
?Din?in Kur'an'daki Anlamları
Din Kelimesindeki Unsurlar
Hadis-i Şeriflerde Din Kavramı
Din Anlayışları ve Diğer İnançlarda Din .
İslam'a Göre Din Gerçeği
Dinde Aşırılık
Karşı Din; Allah'a Din Öğretmeye Kalkmak
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din ve Bilim ..
Dinlerin Tasnifi
Hak Din .
Muharref Dinler
Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Bu Din Benim Dinim Değil!
Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
Kemalizm; Resmî Din mi? Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Yönlendirilen Din; Devlet Dini  ve Diyânet
Diyanetin Hutbelerinden Küçük Birer Kesit
DİN .. Dinin Tanımı
Din Kavramı Ve Çok Yönlü Açıklaması (Ruhanî Ve Seküler Yaşam)
İslam'a Göre Din Gerçeği
Diğer İnançlarda Din .
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din, İman, Amel Ve Ahlak Kavramları Arasındaki İlişki
Ahlak .
Din Açısından Çeşitli Kavramlar
Din Ve Şeriat
Din Ve Kutsallık .
Din Ve İlahiyat
Dindarlık Ve Takvâ .
Dindaşlık (Din Kardeşliği)
Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi
Dinsizlik .
Din Ve Yobazlık .
Din Ve Teokrasi
Din ve Sentezcilik .
Dinler (İnanç Kurumları)
Büyük İnanç Kurumları 1- Hak Dinler (Semavî Dinler)
a) Makbul ve Geçerli Din
b) Muharref Dinler
3- Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Din Hükmündeki Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar
1) İslam'dan Kopan Kamplar
İsmailîlik
Dürzî (Dürzü) lik
Nusayrîlik
Râfızıylik
Kadiyanîlik
Bahaîlik
2- Tamamen İslam Dışı Çağdaş Düşünce ve İdeolojiler
Rasyonalizm
Darvinizm
Pozitivizm
Sosyalizm
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Din ve Bilim ..
İSLÂM DİNİ İslâm Kelimesinin Sözlük Anlamı
Terim Anlamı
İslam'ın Mahiyeti
İslam Dini'nin Gayesi
İslam Dini'nin Hükümleri
İslam'ın Genel Özellikleri
İslam'ın, Önceki Peygamberlerin Şeriatlarıyla İlişkisi
İslâm Hakkında Birkaç Ayet
İslam'ın Rükûnları
İslam'ın Tebliği
İslam'ı Hayata Hâkim Kılmak .