Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Dinsizlik .

Dinsizlik


Dinsizlik



İslamda din gerçeği bütün yaşamı kuşatmaktadır.
Bir anlamda din, ha­yatla eşdeğerdedir. Çünkü atomun içindeki en küçük
partiküllerden uzayda bulunan dev cisimlere kadar tüm kâinâttaki eşya ve
olayların son derece dakik ve matematiksel biçimde etkileşimlerini,
tepkileşim­lerini, nötrleşme­lerini ve işleyişlerini bir disiplin çerçevesinde
sağlayan yasalar zinciri vardır ki bu yasaları koyan Allah Teâlâ'dır. Bu
yasaların tümüne birden Kur'ân-ı Kerim'in söylemiyle ?sünnetullah?[1]
denir.

Hayat bu anlamda dinin doğal cephesini
oluşturur. Vahiy yoluyla (yani peygamberlere indirilen göksel mesajlarla) konan
teşrii yasalar da di­nin yal­nızca insanları ilgilendiren rûhânî ve seküler
cephesini oluş­turur. Dolayısıyla din demek, hayatın tümü demektir.

Hal böyle olunca insan din atmosferinin dışında
yaşamadığı için onun dinsiz olması düşünülemez. kişi, rûhânî hayattan çok uzak
bir gidi­şat içinde yaşıyor olsa bile toplumda onun uymak zorunda olduğu sayısız
ku­rallar vardır ki o, ister bunlara örf ve adet desin, ister yasala­rın
gereği­dir desin, is­ter başkalarına karşı saygılı olmak için böyle
dav­randığını söy­le­sin, bütün bu kurallar esas itibariyle dine dayanmakta­dır.
Bunlar bir yana, insanın za­ten doğal yaşamı "kevnî" yasalarla sür­mektedir.
Kaldı ki ?dinsizim? ya da ?ateistim? diyen insanlar din yasalarına ve
dogmala­rına çok kere kendi öz­gür irâdeleriyle uyma çelişki­sini de
sergilerler. Onların bir bilgisizlik heze­yanı olarak ?doğa yasa­ları? dedikleri
fıtrat ve tabiat ka­nunlarının tümü de Allah' (cc) ın eseri olmak bakımından
dinin dışında bir şey değildir.

Ayrıca -birtürlü ikna olamamış- aklı başında her
insan, yine de var­lık­la­rın başlangıç ve sonu, olayların arka planındaki
fenomenler, gizemler ve ka­inatta olup bitenler hakkında mutlaka çok derinden
düşünmekte; çeşitli yorumlar yap­makta; arayışlar içine girmekte ve zaman zaman
iç bunalım­lar ya­şamak­ta­dır. Kuşku içinde olsa bile insanın vicdanında
kaynaşan bu dü­şünce cüm­büşünün temelinde daima onun yaratıcıyı arama gayret ve
endişeleri yat­maktadır. Bu ise aslında var olan ve insanın gönül
derin­likle­rinde du­yum­sanan bir gerçeği arama içgüdüsünden başka bir şey
değildir. İşte bü­tün bun­lar insanın mutlak manada dinsiz olamayaca­ğını
kanıtlamakta­dır. ?ilhâd? ya da ?küfür? sözcükleriyle anlatılmak istenen
dinsizlik as­lında inkarcılık­tır. Bu ise mutlak dinsizlik değildir, ikisi
arasında büyük fark vardır.

Dinsiz olduklarını ileri sürenlerin esasen
birçok sosyal, moral, ya da ruhsal sorunları bulunmaktadır. Yaşadıkları ve
gördükleri çelişkilere tepki olarak -inkarcılık anlamında- böyle bir iddia ile
ortaya çıkan in­san­lar her toplumda mevcuttur. Ancak bunların sayıları son
derece az­dır. Aynı za­manda eğitim düzeyleri, resmi statüleri ve sosyal
mevkileri ne olursa olsun ciddiye alınacak bir mantıkları yoktur. Dolayısıyla bu
mealde söylediklerini bir sayıklama ve hezeyan olarak kabul etmek ge­rekir.


Şu varki bilinçli ve kasıtlı olarak ateist,
dinsiz, dehrî, pozitivist ya da materyalist olduğunu veya bu anlamlarda
bir kanaata sahip bulun­du­ğunu açıkça ileri süren kişi, İslam'daki iman ve
akâid kanunlarına göre elbet­teki küfre girdiğini ilan etmiş olur. Çünkü böyle
bir kimse mümin olma­dığını ortaya koymaktadır. Dolayısıyla eğer vaktiyle
müs­lümanken sonra böyle bir ikrarda bulunursa yüce İslam dinini hiçe saymak
gibi ağır bir suç işlemiş olur.

[2]







[1]
Kur'ân-ı Kerim 17677, 33/62, 35/43, 48/23



[2]
Bk. İrtidâd. Ferit Aydın, İslam'da İnanç Sistemi, Kahraman Yayınları: 36-38.

DİN ..
DİN ..
Din; Anlam ve Mâhiyeti
Sözlük Anlamı
Din Kelimesinin Türevleri
Terim Olarak Din
Kur'ân-ı Kerim'de Din Kavramı
?Din?in Kur'an'daki Anlamları
Din Kelimesindeki Unsurlar
Hadis-i Şeriflerde Din Kavramı
Din Anlayışları ve Diğer İnançlarda Din .
İslam'a Göre Din Gerçeği
Dinde Aşırılık
Karşı Din; Allah'a Din Öğretmeye Kalkmak
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din ve Bilim ..
Dinlerin Tasnifi
Hak Din .
Muharref Dinler
Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Bu Din Benim Dinim Değil!
Liselerde Din Dersi Eğitimi ve Ders Kitapları
Kemalizm; Resmî Din mi? Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Yönlendirilen Din; Devlet Dini  ve Diyânet
Diyanetin Hutbelerinden Küçük Birer Kesit
DİN .. Dinin Tanımı
Din Kavramı Ve Çok Yönlü Açıklaması (Ruhanî Ve Seküler Yaşam)
İslam'a Göre Din Gerçeği
Diğer İnançlarda Din .
Dinin Kaynağı
Din Duygusunun Menşei
Dinin Gerekliliği
Din, İman, Amel Ve Ahlak Kavramları Arasındaki İlişki
Ahlak .
Din Açısından Çeşitli Kavramlar
Din Ve Şeriat
Din Ve Kutsallık .
Din Ve İlahiyat
Dindarlık Ve Takvâ .
Dindaşlık (Din Kardeşliği)
Dinadamı Sıfatı Ve Hiyerarşi
Dinsizlik .
Din Ve Yobazlık .
Din Ve Teokrasi
Din ve Sentezcilik .
Dinler (İnanç Kurumları)
Büyük İnanç Kurumları 1- Hak Dinler (Semavî Dinler)
a) Makbul ve Geçerli Din
b) Muharref Dinler
3- Bâtıl Dinler (Uydurma Dinler)
Din Hükmündeki Siyasi-Ruhani ve Siyasi-Felsefi Akımlar
1) İslam'dan Kopan Kamplar
İsmailîlik
Dürzî (Dürzü) lik
Nusayrîlik
Râfızıylik
Kadiyanîlik
Bahaîlik
2- Tamamen İslam Dışı Çağdaş Düşünce ve İdeolojiler
Rasyonalizm
Darvinizm
Pozitivizm
Sosyalizm
Bâtıl Dinleri de Tanımanın Gerekliliği
Din ve Bilim ..
İSLÂM DİNİ İslâm Kelimesinin Sözlük Anlamı
Terim Anlamı
İslam'ın Mahiyeti
İslam Dini'nin Gayesi
İslam Dini'nin Hükümleri
İslam'ın Genel Özellikleri
İslam'ın, Önceki Peygamberlerin Şeriatlarıyla İlişkisi
İslâm Hakkında Birkaç Ayet
İslam'ın Rükûnları
İslam'ın Tebliği
İslam'ı Hayata Hâkim Kılmak .