Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

İnsandan Doğaya ve Eşyaya Fetih; Keşif

İnsandan Doğaya ve Eşyaya Fetih


İnsandan Doğaya ve Eşyaya Fetih; Keşif:




İlkokulda okuduğumuz Tabiat Bilgisi kitabı,
hayatı ikiye ayırarak başlardı: Canlı varlıklar, cansız varlıklar. Kuşkusuz bu
tasnif özünde ideolojik ve pozitivist bir bakış açısına dayanıyordu. Daha
doğrusu, modernizmin seküler tabiatını ele veren bir tasnifti. Oysa cevheri
itibarıyla hayat hep canlı ve hareketliydi. Molla Sadra'nın dediği gibi evren
bir nesne değil bir eylemdi; bilinçli, düzenli ve amaçlı bir eylem. Allah'ın
isimlerinden biri de "sürekli yaratan, yaratmayı kendisine meslek edinen"
anlamına gelen "Hallak" idi (36/Yâsîn, 81). Kur'an'ın bildirdiğine göre "O,
her an yaratmadadır." (55/Rahmân, 29). Bu Kur'ânî ifâde eskilerin dilinde
"her anda bir şanda" biçiminde kalıba dökülmüştü. Bir başka âyette bu gerçek
şöyle dile getirilir: "Kuşku yok ki, durmaksızın yaratan ve her şeyi bilen
sadece Allah'tır." (15/Hıcr, 86). O'nun her an yaratması, aslında varlığın
yerinde saymadığı, yaratılışın orijinal bir süreç olduğu ve canlı-cansız her bir
varlığın bu sürece tâbi olduğu anlamına geliyordu.

Hayat, O'nun Hayy ve Kayyum isminin
tecellîsiydi. Özünde hareket ve canlılık taşıyan her varlık ışığını O'ndan
almaktaydı. Doğa ve eşya da İlâhî kanuna tâbî idi ve kendisine verilen rolü
oynuyordu. Var olmak, kendi başına bir "anlamı olmak" demekti. Anlamı olan her
şey okumanın nesnesidir. Doğa ve eşya da insanın okuma eyleminin konusudur. Yani
doğa, Allah'ın kitaplarında bir kitaptır. Allah'ın kevnî âyetleri doğa ve
eşyanın içerisinde okunmayı beklemektedir. Kur'an bu gerçeği şöyle yansıtır:
"Hiç kuşkusuz göklerin ve yerin yaratılışında, gece ve gündüzün farklılıklarında
öz akıl sahipleri için âyetler vardır. O öz akıl sahipleri ki, Allah'ı ayakta,
otururken ve yatarken zikrederler; Göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde derin
derin düşünerek derler ki: Rabbimiz, bütün bunları boşuna yaratmadın."
(3/Âl-i İmrân, 190-191)

Bu âyetlerde, varlığı okuma demeye gelen ve
"derin düşünce" diye tercüme ettiğimiz "akleden kalbin ameline" Kur'an
"tefekkür" diyor. Tefekkür adı verilen bu tür bir okuyup, insanla eşya
arasındaki perdeyi kaldıran bir fetihtir. Bu tür insandan doğaya ve eşyaya
yönelik fetih, aynı zamanda keşiftir; yani, doğanın ve eşyanın sırrını örten
perdeyi aralamak...

Bu âyetlerde ifâde edilen gerçek şudur: Var olan
her şeyin bir anlamı bulunmaktadır. Allah'a iman anlamı inkâr demektir. Allah
var olduğu için varlık saçma değildir. Tersi, başta insanın kendisi olmak üzere
her şeyin saçma olduğu sonucuna götürürdü. "İsyan ediyorum, o halde varım"
diyerek isyanı kutsayan A. Camus, hayatı "absürd" olarak nitelerken, aslında
varlığın anlamı olan Allah'ı inkâr ediyordu. Aynı inkâra, İslâm'ın küfür olarak
nitelediği "ye's hali"ni sistematize eden Nihilistler (hiçciler) de düştü.
Hayatın, varlığın ve evrenin anlamını yadsıyan bu inkâr felsefesi, mensûbu olan
insanları ya mânevî ya da maddî intihara sürükledi.

Aslında Allah, insan ve doğanın da içerisinde
yer aldığı kâinat arasındaki hârika ilişkiyi Fritjof Capra'nın şu cümleleri
güzel ifâde ediyor: "Kozmos, teos ve insanlar. Başka bir deyişle kâinat ve
insanların oluşturduğu bağlam olmaksızın Tanrı'dan bahsedemiyorsunuz.
İnsanlardan da kâinat ve Tanrı olmaksızın söz edemiyorsunuz. Ve nihâyet
kâinattan da ufuk olarak Tanrı'nın ve seyirciler olarak insanların oluşturduğu
bağlam olmaksızın söz edemiyorsunuz." (F. Capra, Kâinata Mensup Olmak, İnsan Y.,
s. 130)

FETİH .
Fetih; Anlam, Mâhiyet ve Önemi
Kur'ân-ı Kerim'de Fetih Kelimesinin Anlamları Kapalı Bilgilere Açıklık Kazandırma
Öğretme ve Bilgilendirme
Karar/Yargı Bildirme
İlâhî Yardım Gönderme a) İlâhî Yardımın Engellenilmezliği
b) Bereket Gönderme
Yıkım ve İlâhî Azap Gönderme
Zafer a) Zafer Karşısında Münâfıkların Bocalamaları
b) Sâdık Mü'minlerin Zaferi
c) Yakın Zafer (Fethun Karîb)
d) Zafer (Nasr) Sûresi
Fettâh; Kapıları Açan Allah Teâlâ
Kur'ân-ı Kerim'de Fetih .
Fetih Sûresi
Hadis-i Şeriflerde Fetih .
Fetih, İşgal ve Terör
Nedir Fetih? .
Kimdir Fâtihler ve Fâtih Adayları? .
Terör Silâh Olarak Kullanılan Kaypak Bir Kavram
İslâm'ın Cihad Anlayışı
Terör ile Cihadın Birbirine Karıştırılması
İslâm, Ülkeleri Kılıç Zoruyla Alarak Değil; Gönülleri Fethederek Yayılmıştır
Fetih; Şefkat Hareketi
Savaş Değil Cihad, İşgal Değil Fetih
Zorla Değil, Gönülle
Fetih İşçileri; Gönül Fâtihleri
Fethin Boyutları Allah'tan İnsana Fetih; Vahiy
İnsandan Allah'a Fetih; İbâdet
İnsandan İnsana Fetih; Cihad
İctihad
İnsandan Doğaya ve Eşyaya Fetih; Keşif
Bir Hayat Tarzı Olarak Fetih
Sınırsız ve Sınıfsız Fetih
Bir Yürek Fâtihi Olarak Hz. Muhammed... İslâm Fetihlerinin Mantığı
Yeniden Fetih Hareketi
İslâm'ın Yitik Çocukları
Fethin Araçları
Hudeybiye Barışı; İnsanlara Önce Kapalı Gelen ?Apaçık Fetih?
Mekke'nin Fethi; Kalpleri Fethin Sonucu Olarak Dünyanın Kalbinin Fethi Fetih Hazırlığı
Fetih
Af Dışı Tutulanlar
Fetihle İlgili Diger Bazı Notlar
Mekke'ye Af
Mekke'nin Tahrîmi
Hâtıb İbn Ebi Belte'a
Mekkelilere Mektup Hâdisesi
Kendini Fethe Kapatmış Kişiler ve Onlara Karşı Tavır (Harbî, Zimmî; Ğanîmet, Cizye ve Harâc) Harbî; Fetihle Kurtuluşu Bekleyen Zavallı, ya da Fethe Engel Tip .
Zimmî; Fethi Bekleyen Aday, En Azından Fethe Engel Ol(a)mayan Kişi
Zimmet anlaşmasının yapılma şekli
Kendisi ile Zimmet Akdi Yapılanda Aranan Şartlar
Cizye Yükümlüsünde Bulunması Gereken Şartlar
Cizye Akdinin Hükmü
Cizye Çeşitleri ve Miktarları
1. Sulh yoluyla konulan cizye
2. İslâm Devleti tarafından doğrudan doğruya konulan cizye.
İslâm'da Gayri Müslimlerden Alınan Diğer Vergiler 1- Gümrük Vergisi
2. Haraç
a- Harâc-ı Muvazzafa
b- Harâc-ı Mukaseme
3- Ğanîmetlerden alınan beytülmal payları
Cizyeyi Düşüren Haller
Zimmet Akdinin Niteliği
Zimmîlerin Hak ve Görevleri 1- Hakları
2- Görevleri
Zimmîlerle İlgili Bazı Önemli Hükümler 1. Zimmî ile müslümanın evlenmesi
2- Zimmî ile müslüman arasında miras hukuku
3- Zimmîlerin İslâmî yasaklara saygı göstermesi
4. Zimmîye nâfile sadaka vermek
Ğanîmet; Fethin Dünyevî Avansı
Ganîmetlerin Taksimi
Fey'; Düşmandan Ele Geçirilen Arâzîler
A) Savaşla ele geçirilen arâzîler
B) Gayrimüslim halkın savaş korkusuyla başka yere göç etmesi sonucu boş kalan arâzîler.
C) Sulh yolu ile (savaşsız) İslâm ülkesine katılan topraklar.
Cizye; Gayr-i Müslimlerin Can ve Mallarını Koruma Bedeli/Yıllık Vergi
Harâc; Zimmîlerden Alınan Toprak Vergisi
1- Öşür arâzîsi.
2- Harâc arâzîsi.
Harâc çeşitleri
a) Muvazzafa veya vazife harâcı.
b) Mukâseme hâracı.
Tefsirlerden İktibaslar
Nüzul Zamanı
Tarihsel Arka-Plan
Fetih Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar