Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Kendisi ile Zimmet Akdi Yapılanda Aranan Şartlar

Kendisi ile Zimmet Akdi Yapılanda Aranan Şartlar


Kendisi ile Zimmet Akdi Yapılanda Aranan Şartlar



1- Kendisi ile zimmet akdi yapılacak kişinin ehl-i
kitaptan olması gerekir. Kur'ân-ı Kerîm'de şöyle buyurulur: "Kendilerine kitap
verilenlerden Allah'a ve âhiret gününe inanmayan, Allah'ın ve Peygamberinin
haram kıldığı şeyleri haram tanımayan ve hak dini din olarak kabul etmeyen
kimselerle küçülmüş olarak kendi elleriyle cizyelerini verinceye kadar
savaşınız" (et-Tevbe, 9/29). Mecûsîler de kitap ehlinden sayılmıştır. Çünkü
Abdurrahmân b. Avf (r.a): "Ben, Rasûlüllah'ın; "Onlara kitap ehli uygulaması
yapınız" dediğini duydum, demiştir" (Mâlik, Muvatta', Zekât, 42; ez-Zeylaî,
Nasbu'r-Râye, III, 448; eş-Şevkânî, Neylü'l-Evlâr, VIII, 56). Diğer yandan Hz.
Ömer'in, Abdurrahman b. Avf, Rasûlüllah (s.a.s.)'ın Hecer mecûsilerinden cizye
aldığına dair tanıklık edinceye kadar onlardan cizye almadığı da rivâyet
edilmiştir (bk. Zeylaî, a.g.e., III, 448; eş-Şevkânî, a.g.e.). Mecûsîlerin Arap
ırkından olup olmaması sonucu değiştirmez. Hanefî, Hanbelî ve Zâhirîler bu
görüşü benimsemiştir.

Diğer yandan kendileriyle zimmet anlaşması
yapılacak kimselerin Arap müşriklerinden olmaması gerekir. Çünkü Arap
müşriklerinden ya İslâm'a girmeleri istenir veya onlarla savaşılır. Âyette şöyle
buyurulur: "Onlarla ya savaşacaksınız veya İslâm'a gireceklerdir" (48/Feth,
16).

Mâlikîlerin meşhur görüşüne, İmam Evzaî ve
Sevrî'ye göre cizye bütün küfür ehlinden alınır. Kitap ehli olup olmaması veya
Arap ırkından bulunup bulunmaması hükmü değiştirmez (İbn Âbidîn, Reddü'l-Muhtâr,
III, 293; Ez-Zühaylî, a.g.e., VI, 443). Delil Süleyman b. Büreyde (r.anh)'ın
babasından naklettiği şu hadistir:

"Hz. Peygamber ordunun başına bir komutan tayin
ettiği vakit; kendisi hakkında Allah'tan sakınmasını ve beraberindeki
müslümanlar için de hayrı tavsiye eder, sonra şöyle buyururdu: "Müşriklerden
olan düşmanlarınla karşılaştığın vakit onları üç şeyden birisini kabul etmeye
çağır. Bunlardan hangisini kabul ederlerse, sen de bu kabullerini benimse ve
onlara dokunma. Onları İslâm'a dâvet et. Eğer yüz çevirirlerse cizye ödemelerini
iste..." (Müslim, Cihad 3; İbn Mâce, Cihâd 38; Dârimî, Siyer 5/8). Bu
hadisteki "senin düşmanın" ifadesi bütün kâfirleri kapsamına almaktadır.
eş-Şevkânî; "Bu hadis, cizyenin yalnız ehl-i kitaba ait bir vergi olmadığının
delilidir" der (ez-Zühaylî, a.g.e., VI, 443).

2- Zimmet sözleşmesinin süresiz olarak yapılması
gerekir. Eğer sözleşmeye bir süre konulursa akit geçerliliğini kaybeder. Çünkü
zimmet akdi insanın malının ve canının korunmasında İslâm'ın yerini tutar. İslâm
süresiz olduğuna göre, onun yerini tutan zimmet akdi de süresiz olmalıdır. Bu
şart üzerinde görüş birliği vardır (el-Kâsânî, el-Bedâyi', Beyrut 1394/1974, VII,
110; İbnü'l-Hümâm, Ömer Nasuhi Bilmen, Hukukî İslâmiyye ve Istilâhâtı Fıkhıyye
Kamusu, İstanbul 1968, III, 423)

3- Zimmet sözleşmesi yapılacak kimsenin irtidat
(dinden dönme) ehlinden olmaması gerekir. Çünkü mürtede tevbe etmediği zaman
ölüm cezası uygulanır. Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur: "Kim dinini
değiştirirse, onu öldürünüz." (Buhârî, Cihâd 149, İ'tisâm 28, İstitâbe 2;
Ebû Dâvud, Hudûd 1; Tirmizî, Hudûd 25; Nesâî, Tahrîm 14; İbn Mâce, Hudûd 2)

Bu şart üzerinde de görüş birliği vardır. Çünkü
irtidat eden kimse İslâm'ın güzelliklerini gördükten sonra dinden çıktığı için,
bunlarla zimmet sözleşmesi yapmanın bir yararı bulunmaz. Bu, onların İslâm'a
yeniden dönmelerine de yardımcı olmaz. Onlar, İslâm'a dönüşte savaş arasında
tercih yapma hakkına sahiptir (bk. Bilmen, a.g.e., III, 423).



4- Zimmet sözleşmesinin dâru'l-İslâm'da
yapılması câiz görülmeyen bir şartı taşımaması gerekir. Meselâ; kitap ehlinin
azınlık liderleri kendi mensuplarına öldürme, idam gibi dilediği muâmelelerde
bulunmak şartıyla zimmet anlaşması yapmak isteseler buna muvafakat edilmez.
Çünkü, zimmet akdi İslâm Devletine azınlığın mal, can ve ırz güvenliğini sağlama
görevini vermiştir. Akdin niteliği ile çelişen bu gibi maddeler çıkarıldıktan
sonra yeni bir anlaşma yapılabilir.

FETİH .
Fetih; Anlam, Mâhiyet ve Önemi
Kur'ân-ı Kerim'de Fetih Kelimesinin Anlamları Kapalı Bilgilere Açıklık Kazandırma
Öğretme ve Bilgilendirme
Karar/Yargı Bildirme
İlâhî Yardım Gönderme a) İlâhî Yardımın Engellenilmezliği
b) Bereket Gönderme
Yıkım ve İlâhî Azap Gönderme
Zafer a) Zafer Karşısında Münâfıkların Bocalamaları
b) Sâdık Mü'minlerin Zaferi
c) Yakın Zafer (Fethun Karîb)
d) Zafer (Nasr) Sûresi
Fettâh; Kapıları Açan Allah Teâlâ
Kur'ân-ı Kerim'de Fetih .
Fetih Sûresi
Hadis-i Şeriflerde Fetih .
Fetih, İşgal ve Terör
Nedir Fetih? .
Kimdir Fâtihler ve Fâtih Adayları? .
Terör Silâh Olarak Kullanılan Kaypak Bir Kavram
İslâm'ın Cihad Anlayışı
Terör ile Cihadın Birbirine Karıştırılması
İslâm, Ülkeleri Kılıç Zoruyla Alarak Değil; Gönülleri Fethederek Yayılmıştır
Fetih; Şefkat Hareketi
Savaş Değil Cihad, İşgal Değil Fetih
Zorla Değil, Gönülle
Fetih İşçileri; Gönül Fâtihleri
Fethin Boyutları Allah'tan İnsana Fetih; Vahiy
İnsandan Allah'a Fetih; İbâdet
İnsandan İnsana Fetih; Cihad
İctihad
İnsandan Doğaya ve Eşyaya Fetih; Keşif
Bir Hayat Tarzı Olarak Fetih
Sınırsız ve Sınıfsız Fetih
Bir Yürek Fâtihi Olarak Hz. Muhammed... İslâm Fetihlerinin Mantığı
Yeniden Fetih Hareketi
İslâm'ın Yitik Çocukları
Fethin Araçları
Hudeybiye Barışı; İnsanlara Önce Kapalı Gelen ?Apaçık Fetih?
Mekke'nin Fethi; Kalpleri Fethin Sonucu Olarak Dünyanın Kalbinin Fethi Fetih Hazırlığı
Fetih
Af Dışı Tutulanlar
Fetihle İlgili Diger Bazı Notlar
Mekke'ye Af
Mekke'nin Tahrîmi
Hâtıb İbn Ebi Belte'a
Mekkelilere Mektup Hâdisesi
Kendini Fethe Kapatmış Kişiler ve Onlara Karşı Tavır (Harbî, Zimmî; Ğanîmet, Cizye ve Harâc) Harbî; Fetihle Kurtuluşu Bekleyen Zavallı, ya da Fethe Engel Tip .
Zimmî; Fethi Bekleyen Aday, En Azından Fethe Engel Ol(a)mayan Kişi
Zimmet anlaşmasının yapılma şekli
Kendisi ile Zimmet Akdi Yapılanda Aranan Şartlar
Cizye Yükümlüsünde Bulunması Gereken Şartlar
Cizye Akdinin Hükmü
Cizye Çeşitleri ve Miktarları
1. Sulh yoluyla konulan cizye
2. İslâm Devleti tarafından doğrudan doğruya konulan cizye.
İslâm'da Gayri Müslimlerden Alınan Diğer Vergiler 1- Gümrük Vergisi
2. Haraç
a- Harâc-ı Muvazzafa
b- Harâc-ı Mukaseme
3- Ğanîmetlerden alınan beytülmal payları
Cizyeyi Düşüren Haller
Zimmet Akdinin Niteliği
Zimmîlerin Hak ve Görevleri 1- Hakları
2- Görevleri
Zimmîlerle İlgili Bazı Önemli Hükümler 1. Zimmî ile müslümanın evlenmesi
2- Zimmî ile müslüman arasında miras hukuku
3- Zimmîlerin İslâmî yasaklara saygı göstermesi
4. Zimmîye nâfile sadaka vermek
Ğanîmet; Fethin Dünyevî Avansı
Ganîmetlerin Taksimi
Fey'; Düşmandan Ele Geçirilen Arâzîler
A) Savaşla ele geçirilen arâzîler
B) Gayrimüslim halkın savaş korkusuyla başka yere göç etmesi sonucu boş kalan arâzîler.
C) Sulh yolu ile (savaşsız) İslâm ülkesine katılan topraklar.
Cizye; Gayr-i Müslimlerin Can ve Mallarını Koruma Bedeli/Yıllık Vergi
Harâc; Zimmîlerden Alınan Toprak Vergisi
1- Öşür arâzîsi.
2- Harâc arâzîsi.
Harâc çeşitleri
a) Muvazzafa veya vazife harâcı.
b) Mukâseme hâracı.
Tefsirlerden İktibaslar
Nüzul Zamanı
Tarihsel Arka-Plan
Fetih Konusuyla İlgili Âyet-i Kerimeler
Konuyla İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar