Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri

Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri


Âd Kavminin
Pınarları ve Bahçeleri:




Günümüzde Güney Arabistan'a seyahat eden bir
kişinin en sık karşılaşacağı şey, geniş çöl alanları olacaktır. Şehirlerin ve
sonrÂdan ağaçlandırılmış bölgelerin dışında kalan yerlerin çoğu kumlarla
kaplıdır. Bu çöller, yüzlerce belki de binlerce yıldır burada bulunmaktadırlar.


Ancak Kuran'da, Âd Kavmini anlatan âyetlerin
birinde önemli bir bilgi verilir. Kavmini uyaran Hz. Hûd, onlara Allah
tarafından bahşedilmiş olan pınarlara ve bahçelere dikkat çekmektedir:


"Artık Allah'tan korkup-sakının ve bana itaat
edin. Bildiğiniz şeylerle size yardım edenden korkup-sakının. Size hayvanlar,
çocuklar (vererek) yardım etti. Bahçeler ve pınarlar da. Doğrusu, ben sizin için
büyük bir günün azâbından korkuyorum."
(26/Şuarâ, 131-135)

Ama belirttiğimiz gibi, İrem şehriyle
özdeşleştirilen Ubar, veya bölgede Âd kavminin yaşaması muhtemel olan herhangi
bir yer, bugün tümüyle çöllerle kaplıdır. Öyleyse Hz. Hûd neden kavmini
uyarırken böyle bir ifâde kullanmıştır?

Cevap, tarihteki iklim değişimleridir. Tarihsel
kayıtlar, günümüzde çölleşmiş bulunan bu yerlerin, bir zamanlar oldukça verimli
ve yeşil bir toprak olduğunu göstermektedir. Bölgenin büyük bir kısmı,
günümüzden birkaç bin yıl öncesine kadar Kuran'da anlatıldığı gibi yeşil
alanlarla ve pınarlarla kaplıydı, bölge halkları da bu nimetlerden
faydalanıyordu. Ormanlar, bölgenin sert iklimini yumuşatıyor ve yaşamaya daha
uygun hale getiriyordu. Çöl yine vardı ancak günümüzdeki kadar geniş bir alan
kaplamıyordu.

Güney Arabistan'da, Âd Kavmi'nin yaşadığı
bölgelerde bu konuya ışık tutacak önemli ipuçları elde edildi. Bunlar, bölgede
yaşayan kavimlerin gelişmiş bir sulama sistemi kullandıklarını gösteriyordu. Bu
sulama sistemi tek bir amaca hizmet ediyor olabilirdi: Sulu tarım. Günümüzde
yaşamaya elverişli olmayan bu bölgelerde insanlar bir zamanlar tarım
yapıyorlardı.

Uydudan çekilen resimlerde Ramlat at Sab'atayan
isimli bir yerleşim bölgesinde çeşitli sulama kanalları ve baraj kalıntıları
bulunmuştu. Bu yapıların şekilleri ve boyutları, bunların bu bölgede yaşayan
200.000 kişilik bir topluluğa yetecek kadar büyük olduklarını gösteriyordu (Joachim
Chwaszcza, Yemen, 4 PA Press, I992).

Araştırmayı yürüten arkeologlardan Doe şöyle
demişti: "Ma'rib çevresinde bulunan alan o kadar verimliydi ki, bir zamanlar
Ma'rib ve Hadramût arasında kalan bölgede çok yüksek verimli bir tarım yapıldığı
söylenebilir." (Joachim Chwaszcza, Yemen, 4PA Press, I992)

Yunanlı klasik yazar Pliny de yazılarında bu
bölgede bulunan verimli topraklardan, sislerle kaplı, ağaçlıklı dağlardan ve
kesintisiz uzanan ormanlardan bahsediyordu. Hadramîlerin başkenti Sabwah
yakınlarında erken döneme ait bazı tapınaklardaki yazıtlarda, bu bölgede
hayvanların avlandığından ve bunların kurban edildiklerinden söz ediliyordu.
Bütün bunlar, bu bölgede bir zamanlar çöllerin yanı sıra verimli toprakların da
geniş bir alan kaplAdığını gösteriyordu.

Bir bölgenin çölleşmesi için geçerli olan süre,
çeşitli araştırmalara konu olmuştur. Bunlardan biri, Smithsonian Enstitüsü'nün
Pakistan'da yaptığı araştırmadır. Ortaçağ'da verimli bir aRâzî olduğu bilinen
bir bölgenin günümüzde 6 metrelik bir kum tepesine dönüştüğü görülmüştür.
Kumlar, günde 15 cm. kadar kalınlaşabilmekte ve böylece en yüksek yapıları bile
zaman içinde yutabilmekte, bunları sanki hiç var olmamış gibi örtebilmektedir.
Yemen'de Timna bölgesinde 1950'li yıllarda başlatılan kazılar sonucu ortaya
çıkartılan yapılar, günümüzde tekrar kumlara gömülmüştür. Mısır piramitleri de
bir zamanlar tümüyle kumlar altındaydı ve ancak çok uzun süren kazılar sonucunda
tekrar yeryüzüne çıkartılabilmişlerdi. Kısacası, bugün çöl olarak bilinen bir
bölgenin geçmişte daha değişik bir görünüme sahip olması olası bir durumdur.

HELÂK..
Helâk; Anlam ve Mâhiyeti
Tehlike (tehlüke)
Toplumsal Helâkler
Kur'an'da Sünnetullah ve Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
I.  Toplumların Yapılarıyla İlgili Sünnetullah Özellikleri
II.  Mü'min Toplumlarla İlgili Sünnetullah Özellikleri
III. Kâfir toplumlarla ilgili Sünnetullah Özellikleri
Helâk Konusunda Sünnetullah.
Helâklerin Sebepleri
Toplumların helâklerinin temel sebeplerini, âyetlerden yola çıkarak şöyle izah etmek mümkündür a- Uyarıcıları Yalanlama
b- Başlarına Gelen Belâ ve Musîbetlerden Ders Almama
c- İstikbâr (Büyüklük Taslama)
d- Zulüm
Zulmün Cezâsı
Zâlimin Dünyada Cezâlandırılması
Allah, Bazen Bir Zâlimi Diğer Bir Zâlimin Üzerine Musallat Ederek Cezâlandırır
Zâlimler Kurtulmazlar
Nice Kavim Kendi Zulümleriyle Helâk Olmuştur
Zâlim Toplumların Helâki İçin Belli Bir Ecel (Süre) Vardır
Bir Devlet, Küfür İle Ayakta Durabilir Ama Zulümle Duramaz
Zulmün Cezâsından Ümmeti Korumanın Yolları
Zulme Râzı Olmamak
Toplumsal ve Siyasal Zulme Karşı Yardımlaşmak
Zulmedenlere Az da Olsa Meyletmek
Zâlime Yardımcı Olmak
Zâlime Duâ Etmek
Müslüman Cemaatin Zâlimlere Meyletmeye Benzer Davranışlardan Sakınması
Helâk Çeşitleri a- Suda Boğulmak
b- Rüzgâr ve Sarsıntı
c- Taş Yağmuru
d- Maymunlaşma ve Domuzlaşma
Hangi Toplumlar Helâk Edildi?.
Helâkten So a
Kâfir Toplumların İmtihanı
Helâk Sırasında Kâfirlerin ?İman Ediyorum!? Demesi Fayda Vermez.
Kur'ân-ı Kerim'de Helâk Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Helâk Kavramı
Gazâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Bir Cezâ. Allah'ın Sıfatı Olarak Gazap, Helâk ve Azâb
Allah'ın Gazâbına Uğrayanlar
Gazap Edilenleri Dost Edinmek
Azâb; Helâk Kavramına Yakın Anlamı Olan Diğer Bir Cezâ.
Kavimlerin Helâki
Önceki Nesiller
Nûh Tûfânı
Kuran'da Hz. Nûh ve Tûfân.
Hz. Nûh'un, Kavmini Dine Davet Edişi
Hz. Nûh'un, Kavmini Allah'ın Azâbına Karşı Uyarması
Kavmin Hz. Nûh'u Yalanlaması
Hz. Nûh'a Uyanların Küçük Görülmeleri
Allah'ın Hz. Nûh'a Üzülmemesini Hatırlatması
Hz. Nûh'un Duâları
Geminin Yapılışı
Hz. Nûh'un Kavminin Suda Boğularak Helâk Olması
Hz. Nûh'un 'Oğlunun' da Helâk Olması
Tûfân'dan Mü'minlerin Kurtulmaları
'Tûfân'ın Fiziksel Özellikleri
Geminin Yüksekçe Bir Yere Oturması
Tûfân Olayı'nın İbret Verici Olması
Allah'ın Hz. Nûh'u Övmesi
Tûfân Yerel Bir Âfet miydi?.
Gemiye Bütün Hayvanlar Alındı mı?.
Sular Ne Kadar Yükseldi?.
Nûh Tûfânı'nın Yeri
Tûfân'ın Arkeolojik Delilleri
Tûfân'dan Söz Eden Din ve Kültürler
Tevrat'ta Nûh Tûfânı
İncil'de Nûh Tûfânı
Tûfân'la İlgili Diğer Kültürlerdeki Bilgiler
Hz. İbrâhim ve Kavmi
Eski Ahit'te Hz. İbrâhim'in Doğum Yeri
Eski Ahit Neden Değiştirildi?.
Lût Kavmi ve Altı üstüne Getirilen Şehir
Lût Gölü'ndeki "Apaçık Âyetler".
Pompei de Aynı Sona Uğramıştı
Âd Kavmi ve Kumların Atlantis'i Ubar Kenti
İrem Şehri Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Âd Kavmi'nin İnsanları
Âd'ın Torunları Hadramîler
Âd Kavminin Pınarları ve Bahçeleri
Âd Kavmi Nasıl Helâk Edildi?.
Semûd Kavmi
Hz. Sâlih'in Tebliği
Semûd Kavmi Hakkındaki Arkeolojik Bulgular
Sulara Gömülen Firavun.
Firavunların Otoritesi
Dinî İnançlar
Tek Ta ıya İnanan Firavun; IV. Amenofis
Hz. Mûsâ'nın Gelişi
Firavun'un Sarayı
Firavun'a ve Yakın Çevresine Gelen Felâketler
Mısır'dan Çıkış
Firavun ve Adamlarının Suda Boğulmaları
Sebe' Halkı ve Arîm Seli
Sebe' Devleti'ne Gönderilen Arim Seli
Hz. Süleyman ve Sebe' Melîkesi
Hz. Süleyman'ın Sarayı
Ashâb-ı Kehf
Ashâb-ı Kehf Efes'te mi?
Ashâb-ı Kehf Tarsus'ta mı?.