Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

İlâh Düşüncesi

İlâh Düşüncesi


İlâh Düşüncesi:




Hz. Âdem'den belirli bir zaman sonra insanlar,
Tevhid inancının dışına çıkmaya başladılar ve ikinci Âdem Hz. Nûh'tan sonra da
yaptıkları heykelleri ilâh haline getirip onlara tapındılar. Daha sonradan gelen
birçok kavmin arasında ve günümüzde dünyanın çeşitli yerlerinde bu bâtıl inanış
devam etmektedir. Kişinin inandığı ilâh, onun ihtiyaçlarını karşılayan,
duâlarına karşılık veren, sıkıştığı zaman imdadına koşan ve her bakımdan üstün (müteâl)
olmalı. Bu ilâh, insanın sahip olmadığı birçok özelliği taşır. Ülûhiyet
(ilâhlık), aynı zamanda ulaşılamayacak yüce bir makamdır. Kimileri bu ilâhlarını
somut bir şekilde, put halinde cisimleştirmişlerdir. Birçoğu da insana ait
birtakım özellikleri onlara vermişlerdir.

Eski yunan tanrıları, insanlar gibi kavga
ediyorlar, birbirlerinin hanımlarına göz koyuyorlardı. Eski İran dini
Mazdeizm'in iki tanrısı vardı ve sürekli kavga ederlerdi. Birisinin kötülükleri,
diğerinin iyilikleri yarattığına inanılırdı. Eski Azteklerin ilâhı zâlim bir
savaşçıydı. Kimileri birtakım hayvanları, kimileri zamanı, kimileri ruhları,
kimileri yerleri kutsal sayıp, onlara bir ilâh gibi saygı göstermişlerdir.
Geçmişte bu tür acaip ve sapık ilâh inançları çoktu. İslâm, bütün peygamberler
vâsıtasıyla bu tür bütün ilâh düşüncelerini kaldırmış ve insanlar hakkında hakk
olan Allah inancını getirmiştir. Çünkü bu inanç, insanların kendi kafalarından
ve eksik görüşlerinden değil; bizzat insanların Rabbi Allah'tan gelmiştir.
Böylece, Tevhid dinine inanan insanlar ?ilâh' konusundaki düşüncelerini ve
inançlarını düzeltebilmişlerdir.

Ancak buna rağmen tarihte olduğu gibi günümüzde
de aklını kullanmayan, Kur'an'a kulak vermeyen insanlar, hâlâ yanlış ilâh
inancını sürdürmektedirler. Allah'a ait bir sıfatı veya sıfatları bir başka
varlığa veren, onu ilâh gibi düşünmüş olur. Dinimizde bunun adı şirktir.
Allah'ın yaratma, öldürme, diriltme, affetme, azâb etme, yoktan var etme, kutsal
olma, nimet verme, hüküm koyma gibi sıfatları, başka şeylerde, başka varlıklarda
var sayılırsa, onlar ?ilâh' haline getiriliyor demektir. Bu bağlamda bir
kimse; bir kişinin, bir kurumun veya bir başka şeyin, tıpkı tanrı gibi olduğunu
kabul etmesi, ?tıpkı tanrı gibi yaratıyor? diye düşünmesi, onu ilâh saymasıdır.


Günümüzde bu tür ilâh fikrini çokça görmek
mümkündür. Üzülerek söylemek gerekirse, bilimin bu kadar ilerlemesine rağmen
insanlar hâlâ, geçmişteki câhiller gibi sapık ilâh inancını terketmemişlerdir.
Bugün kimileri, atalarının ruhunu, kimileri devlet yöneticilerini ve
kahramanları, kimileri devlet örgütlerini, kimileri uluslararası kuruluşları
tıpkı ilâh gibi görmektedirler. Bunların gücü çok büyüktür ve bunlara asla karşı
gelinmez diye inanılmaktadır. Gazete sayfalarında görülen ?futbol ilâhı', ?müzik
ilâhı', ?sanat ilâhı', ?seks tanrıçası', ?ey falanca şarkıcı sana tapıyorum',
?ey sevgili sana tapıyorum' gibi ifadeler işte bu yanlış ilâh fikrinin çok
çirkin görüntüleridir. Kimileri bir spor yıldızını, kimileri bir müzik ve film
yıldızını kendisi için en üstün örnek sayar, onun peşinden gider, onu
taparcasına sever, ondan başka üstün ve kutsal bir şey düşünmez. İşte bu yanlış
fikir onu sapık ilâh fikrine, yani şirke sürükler.

Rejimlerin, devlet adamlarının, diktatörlerin,
partilerin, meclislerin koydukları ilkeler ve kanunlar, yaptıkları işler,
uygulamalar, ?karşı gelinemez, değiştirilemez, itaat edilmesi zorunlu
ilkelerdir' düşüncesi, onları ilâh saymanın çağdaş görüntüleridir. İnsanlar bu
gibi otorite sahiplerinde olağanüstü bir güç var sanmaktalar, dolaysıyla onlarda
ilâhlık sıfatları görmekteler. Bazılarının, ?birtakım kişilerin veya grupların
fikirleri, ilkeleri, kanunları en üstündür, onların üzerinde güç ve otorite
yoktur' şeklindeki düşünce ve inançları, onların dinleridir. Aynı konuda
âlemlerin rabbi Allah'ın insanlar için indirdiği hükümlere aldırmamak, onları
reddetmek, ya da onların yerine kişilerin ve kurumların hükmünü kabul etmek;
onları ilâh haline getirmenin göstergesidir.

Diyelim ki, herhangi bir konuda Allah'ın koyduğu
bir ölçüsü veya bir hükmü var. Buna karşın aynı konuda bir kişinin, siyasî bir
otoritenin, devletin veya başka bir gücün tam aykırı bir görüşü veya ölçüsü
bulunmaktadır. Bir insan Allah'ın hükmüne rağmen onları benimser, inanır ve
peşinden giderse; işte o kabul ettiği hükmü veya ölçüyü koyan kaynağı ilâh
haline getirmiş demektir. Örneğin, Allah (c.c.), Kur'an'da içki içmeyi
yasaklıyor, fâiz alıp vermeyi haram sayıyor, kadınlara örtünmeyi emrediyor, ama
birtakım yöneticiler veya yetki sahipleri, içki içmeyi normal görüyor, fâizsiz
ekonomi olmaz diyor, ya da birileri kadınların örtünmesini çağdaş kıyafet değil
diye yasaklıyor. Bazıları, ?Allah'ın ölçülerinin geçerliliği yoktur, bu zamanda
uygulamak zordur, ama yöneticilerin koyduğu hüküm daha doğrudur, zamana daha
uygundur, biz onları tercih ederiz' derlerse, işte bu inanç başkalarını ilâh
haline getirmedir.

Kim herhangi bir şeyi Allah'tan fazla severse,
bir şeye Allah'tan fazla saygı gösterir, Allah'tan korkar gibi ondan korkarsa,
kim Allah'ın dışında herhangi bir şeye veya insana tapınırsa, kim Allah'ın
hükmüne aykırı olarak başkalarının ilkelerini daha üstün sayarsa, işte o insan,
bütün bunları ilâh haline getiriyor demektir. Farklı ilâhlara inananlar, bu
inançlarını zaman zaman ortaya koyuyorlar. ?Falanca devletin, filanca
uluslararası kuruluşun, falan adamın ilkeleri her şeyin üstündedir' diyen kimse,
Allah'ı değil onları ilâh tanıyor demektir.[1]
İslâm'ın ezelî, ebedî, değişmeyen ve evrensel ilkesi şudur: ?Lâ ilâhe illâllah,
Muhammedün Rasûlullah? Yani, ?Allah'tan başka ilâh yoktur; Hz. Muhammed Allah'ın
rasûlü, elçisidir.? ?Allah ile birlikte başka bir ilâh edinip tapınma. O'ndan
başka hiç bir ilâh yoktur.? (28/Kasas, 88)








[1]
Hüseyin K. Ece, İslâm'ın Temel Kavramları, Beyan Y., s. 295-299.

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı