Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre

Atalar Kültü

Atalar Kültü;
Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması

Sosyal Çevre:


İnsan, her türlü zihinsel ve duygusal yapıya
sahip olarak gelişmeye hazır bir vaziyette dünyaya gelir. Bu gelişim sürecini
devam ettirebilmek için toplum içerisinde yaşamak ve diğer insanlardan
faydalanmak zorundadır. Bu yönüyle toplumsal bir varlık olarak değerlendirilen
insan; inancını, bakış açısını, her türlü değer yargısını, kimlik ve kişiliğini
içinde yaşadığı toplumdan alır. Fakat belirli bir noktaya gelindiğinde toplum,
insanın benliğini, irâdesini, idrâkini kuşatır, âdeta esir alır, hapseder.
İnsanın, toplumun koyduğu normları aşabilmesi bir mesele haline gelir. Zira
toplumlar kendi normlarını bireylere benimsetmek onların düşünce, inanç ve
davranışlarını yönlendirmek ister. Bu, toplumun putlaşması demektir.

Toplum, binlerce yıllık birimini, tecrübelerini,
örf ve âdetlerini, inançlarını, değer yargılarını bireylere aktardıktan sonra,
bu sosyal değer ve normların eleştirilmesine tahammül edemez, kendine mensup
bireylerden mutlak itaat bekler. Bu normlar karşısında şüpheye düşülmesini bile
istemez. Sosyal çevre, insanın her yönüyle gelişimine uygun bir ortam olmakla
birlikte, belli bir aşamadan sonra yetersiz kalmakta, hatta fertlere alternatif
tanımadığı zaman da zararlı olmaktadır. Hür düşünme ve araştırma imkânlarını
ortadan kaldıran toplumsal çevre baskısı, hiçbir zaman hoş karşılanmamaktadır.

Kur'an kültürüne dayalı bir perspektiften
baktığımızda, yapılarına göre iki tür toplumun varlığından söz edebiliriz. Biri
normları İlâhî öğretiye dayalı toplumlar (İslâmî toplum/ümmet), diğeri normları
câhilî öğretiye dayalı toplumlar (câhiliyye). Câhiliyye toplumlarında insanı
doğruluktan, iyilikten, güzellikten uzaklaştırıcı bir baskı vardır. İşte böylesi
toplumlarda toplumun yanlışlığına rağmen doğruyu görmek, toplumun kötülüğüne ve
çirkinliğine rağmen iyiyi ve güzeli tercih etmek, söz konusu topluma ve
toplumsal değerlere karşı çıkmayı, baskılara göğüs germeyi gerektirir. Ayrıca
kişiliğini içinde bulunduğu toplumla özdeşleştirmiş kimseler için böyle bir
durum geçerli değildir. Bunlar için, içinde yaşadıkları toplumu reddetmek kendi
kişiliğini reddetmek gibi imkânsızdır. Bu tip insanlar İlâhî bir mesajla, hak
sözle karşılaştıklarında kendilerine göre bir değerlendirme yapma yeteneklerini
işlevsiz hale getirmişlerdir. Böyle bir durumda zihinlerinin ilk çağrıştırdığı
şey, içinde yaşadıkları toplumun yaklaşımlarıdır. Doğru da olsa yanlış da olsa
toplumun reddettiği her şey, toplumun bireylerince kabul edilemezdir; bu
toplumun yazılı olmayan yasasıdır/nassıdır.

Hak bir sözle, İlâhî bir mesajla câhiliyye
toplumunun karşısına çıkanlar şu tür sorulara muhâtap olurlar: "Bu kadar insan
bilmiyor da sen mi biliyorsun? Bunca insan yanlış yolda da, sen mi doğru
yoldasın, yani bu kadar insan aldatıldığının farkında değil de, bunu bir sen mi
farkettin? Daha senin yaşın kaç? Biz bu yaşa kadar atalarımızdan buna benzer bir
şey duymadık, böyle bir şey görmedik..."

Evet, bu kimselerin anlayışına göre iyi ve
doğru, çoğunluğun kabul ettikleridir. Peki nedir çoğunluğun özellikleri? Kur'ân-ı
Kerim, çoğunluğun "yoldan çıkmış, fısk ehli" (5/Mâide, 59; 7/A'râf, 102; 9/Tevbe,
8), "vahiy bilgisine karşı ilgisiz" (7/A'râf, 187; 12/Yûsuf, 21; 30/Rûm, 6; 34/Sebe',
28), "Allah'ın verdiği sayısız nimetlere nankörlük eden" (2/Bakara, 243; 7/A'râf,
17; 12/Yûsuf, 38; 40/Mü'min, 61) ve "kâfir" (12/Yûsuf, 103; 13/Ra'd, 1; 17/İsrâ,
89) kimseler olduğunu belirtir. "Muhakkak ki Biz, bu Kur'an'da insanlara her
türlü misali, çeşitli şekillerde anlattık. Yine de insanların çoğu
küfürden/inkârcılıktan başkasını kabullenmediler." (17/İsrâ, 89) "Andolsun
ki eski milletlerin çoğu dalâlete düştü." (37/Sâffât, 71) "Sen iman
etmelerine düşkün olsan bile yine de insanların çoğu iman edecek değillerdir."
12/Yûsuf, 103) "Elif Lâm Mîm Râ, Bunlar Kitab'ın âyetleridir. Sana
Rabbinden indirilen haktır, fakat insanların çoğu iman etmezler." (13/Ra'd,
1)

Kur'an ölçülerine göre itikadî ve ahlâkî açıdan
olumsuz kimlik taşıyan, normları câhiliyye esaslarına göre belirlenmiş
toplumlar, çoğunluğun câhil, gâfil ve kâfir olması sebebiyle insanları Hak
yoldan saptırabilecek bir etkinliğe sahiptir. Yüce Allah konu üzerinde
mü'minlerin dikkatini çekecek uyarılarda bulunur: "Yeryüzünde bulunanların
çoğuna uyacak olursan; seni Allah'ın yolundan saptırırlar. Onlar zandan başka
bir şeye tâbi olmaz, yalandan başka söz de söylemezler." (6/En'âm, 116). Bu
âyet, aynı zamanda, hakkın tek, bâtılların ise birden fazla olduğuna, yerküre
üzerinde yaşayanların çoğunluğunun da kâfirler topluluğuna mensup olduğuna
işaret eder. İnsanın bâtıl inançlara mensup toplumla etkileşiminden genellikle
bâtıl inançlar doğar. Her insanda çoğunluğa ayak uydurma, çoğunluğun beğenisini
kazanma eğilimi, çoğunluk tarafından dışlanma korkusu vardır. İnsanın içerisinde
yaşadığı toplum inanç açısından Tevhid üzere ise, toplumun yapacağı etkileme
olumlu olur. Fakat toplum dalâlet ehli insanlardan oluşuyorsa etkileşim de bu
doğrultuda olacağından, dalâlet ehli toplum, inkâr motivi işlevini görür. Bu
durumda İslâm, çoğunluğun değer yargılarına değil, Kur'an öğretilerine itibar
etmeyi öngörür.

Bireyin kimlik ve kişiliğinin oluşmasında
çoğunluğun, yani sosyal çevrenin rolü inkâr edilemez. Sosyal çevre, doğrudan
doğruya olmasa bile, dolaylı olarak etkide bulunur. İslâmî açıdan bozuk bir
çevre, öncelikle ruhu bozar. Ve bozulan ruhî ortamda, kutsal duyguların, yüce
düşüncelerin gelişimi zayıflar, âdi düşünceler güçlenir, bayağı duygular revaç
bulur. Böyle bir ortamda kişinin inkâra düşmesi kolaylaşır. Hatta olumsuz
sosyal çevre, bireyin inkârcılığının bir motivi olur.

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı