Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Arabistan Câhiliyyesinde Hayvanlarla İlgili İnançlar

Arabistan Câhiliyyesinde Hayvanlarla İlgili İnançlar


Arabistan
Câhiliyyesinde Hayvanlarla İlgili İnançlar



Arabistan yarımadasında dişi ilâhların
etkinliğine (Lât, Menât, Uzzâ, Aster/Zühre) ve uzak geçmişteki ana ağırlıklı
aile yapısına bakılarak, ortak Semitik dinî kültürün ana soylu bir aile
sistemiyle yakından ilişkili olduğu söylenebilir. Böylece câhiliyye toplumundaki
?kızların tanrılara kurban edilmesi? ve adak merasimlerinde özellikle dişi
hayvanların seçilmesi (bahîre, hâm, vasîle...) geleneği daha açık biçimde
anlaşılır. Öte yandan bazı itirazlar olsa da ortak Sâmî mirasın bir başka önemli
özelliği de totemizmdir. Buna göre her kabile özellikle hayvanlardan seçilen
totemler etrafında yapılanmıştır. Bununla birlikte eski İbrânîler'de olduğunun
aksine câhiliyye Araplarının bu totemlerden türediğine dair hiçbir inanç yoktur;
bu totemler ortak hayvan-ata değil; daha ziyade bir işaret ya da kabile sembolü
niteliğindedir. Bu tip totemik inançlara Kur'an da îmâda bulunur. Nûh kavminin
önemli tanrılarından (71/Nûh, 23) Yeğûs (aslan), Yeûk (at) ve Nesr'e
(kerkenez kuşu, kartal, akbaba) câhiliyye Arapları da tapıyorlardı.
Bunlardan Nesr, Talmut ve bazı meşhur eserlerde Arap tanrısı Neshra diye geçer;
Nesr, akbaba (Türkçe Kitab-ı Mukaddes'te ?kartal?) anlamıyla Eski Ahid'de sıkça
anılır (Meseller, 30/17; Hoşea, 8/1).

Bu inancın etkisiyle pek çok Arap kabilesinin
totem hayvan adıyla adlandırıldığı görülmektedir. Benî Esed (aslan oğulları),
Benî Kureyş (köpek balığı oğulları) gibi. Ayrıca Nabatîler arasında balıklardan
seçilme çok sayıda totem mevcuttu ve özellikle bunların en çok sevileni olan
yunus adına tapınaklar inşâ edilmişti. Ayrıca kişi adları arasında pek çok
hayvan adı bulunuyordu.

Kur'an'da ve câhiliyye şiirinde rastlanan
bilgilerden, kurban veya adak olarak kullanılan hayvanların başında deve
ve koyunun geldiği öğrenilmektedir. İlk doğan hayvanların kurban
edilmesine ?fera'? adı verilirdi. Ayrıca receb ayında putlara ?atîre? denilen
bir kurban sunulurdu. Kur'an'da işaret edilen develer ve koyunlar adak
özelliklerine göre bahîre (deve), sâibe (deve), vasîle (koyun) ve hâm (deve)
adını alırdı (5/Mâide, 103; 6/En'âm, 139, 143, 144). İslâm öncesi şiirlerden
anlaşıldığı kadarıyla hayvanlar bazı maddî ve mânevî değerlerin sembolü olarak
düşünülüyordu. Meselâ baykuş ölümün habercisi veya intikam için yeryüzüne
dönmüş bir insanın ruhu idi. Horoz cömertliğin, kertenkele
ihânetin, toy kuşu aptallığın, aslan cesaretin, koç
kahramanlığın, karga gecenin ve kederin, deve sabır ve
dayanıklılığın, at savaşçılığın ve gücün sembolüydü. Deve, at,
koyun, inek ve arıda bereket (uğur) vardı; köpek, kedi, karga
ise uğursuz hayvanlardandı.

Câhiliyye döneminde pek çok hayvan, kehânet ya
da falcılıkta kullanılıyordu. Câhiliyye Araplarının özellikle hayvan
hareketlerinin gözlenmesi türünden kehânetlerde usta oldukları bilinmektedir.
Mekke'de bu amaçla çok sayıda kuş yetiştirilirdi. Câhiliyye folklorunda belki de
mesh inancının bir uzantısı olarak gûl veya cinlerle ilgili bazı hikâyeler
bulunmaktadır. Buna göre bir nevi cin olan gûlün zaman zaman hayvan kılığına
girerek ıssız yerlerde insanlara saldırdığına inanılırdı. Gûl (gûlyabâni) ile
ilgili bâtıl inançlar, sonraları bazı müslümanların kültüründe de varlığını
sürdürmüştür.


[1]










[1]
Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, c. 17, s. 83-84

PUT VE PUTA TAPMA..
Put; Anlam ve Mâhiyeti
Putlara Tapınmanın Sebepleri
Putperestlik
Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma
İlâh Nedir; Putlaştırıp İlâhlaştırma Nasıl Olmaktadır?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Kur'ân-ı Kerim'de Put Kavramı ve Puta Tapma.
Kur'ân-ı Kerim'de Her Çeşit Puta Tapma ve Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır
Hadis-i Şeriflerde Put Kavramı ve Puta Tapma.
Tevhid Penceresinden Günümüz ve İnsanımız.
Tevhidin ve Putçuluğun Amelle İlişkisi
Muvahhid; Tüm Putları Her Şekilde Reddeden Mü'min.
Endâd; Bir Şeyi Allah'a Denk Tutma ve Putlaştırılan Sevgi
Endâd Edinmenin İki Yansıması a- Endâdı (Bir Şeyi) Allah'ı Sever Gibi Sevmek
b- Endâda Tâbi Olup Allah'a İtaat Eder Gibi İtaat Etmek
Şirk; Putlaştırmanın Genel Adı
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) şirk günahını affetmez
Şirk koşmadan ölenlerin affedileceği umulur
Şirkin ve Putperestliğin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin Sebepleri
1-) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2-) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3-) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
Şirkin Çeşitleri
1-) Şirk-i İstiklâl
2-) Şirk-i Teb'iz
3-) Şirk-i Takrib
4-) Şirk-i Taklid
5-) Şirk-i Esbâb
6) Şirk-i Ağrâz
Şirk ve Putlaştırma İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek.
Hâkimiyet Şirki;
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah ile insanlar arasında, İbâdetleri Allah'a çıkaran ve aracılık/arabuluculuk yapan varlıklar olduğuna inanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan başkasına yapmak.
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
İttibâ Şirki
Ef'âl-i Küfür; İnsanı Küfre Düşüren, Puta Tapma Sayılan Davranışlar a- Puta tapmak
b- Mushafı pisliğe atmak gibi saygısızca davranmak
c- Gayr-i müslimlerin tapınaklarına İbâdet kasdıyla gitmek
d- İbâdet kasdıyla herhangi bir şahsa secde etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç takınmak
g- Ğıyar ve zünnâr
h- Mecûsî ve yahûdi şapkası
i- Sihir
Her Çeşit Putperestliğin ve Şirkin Zararları
Şirk, Allah'ın asla affetmediği bir günahtır.
Tasvîr (Putlaştırılan Heykel ve Resim); Putçuluğun Genel Görüntüsü.
Haram Kılınışının Hikmetleri
Çocuk Oyuncakları
Boyutsuz resimleri mubah görenlerin dayandıkları deliller
Ulemânın Görüşleri
Resmin mekrûh olduğunu ileri sürenlerin delilleri
Haram olduğunu söyleyenlerin delilleri
Heykelcilik, Ressamlık, Fotoğrafçılık
Tasvirin Kazancı
Varlıklara 'Sûret' Veren Allah'tır
Heykel
Heykelin yasaklanma nedeni
Resim..
Tasvîrin (Resim ve Heykelin) İtikad, Fıkıh ve Sanat Açısından Hükmü.
Atalar Kültü; Sosyal Çevre ve Geleneğin Putlaştırılması Sosyal Çevre
Atalar Kültü
Taklit ve Taklitçilik.
Yozlaştırılan Din; Halkın Dini ve Hakkın Dini
Çağdaş Bir Putlaştırma Örneği; Atatürk'e Ta ı veya Peygamber Diyenler
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
Allah'tan Başkasına İbâdet
Allah'tan Başka Tapılan Varlıklar
Allah'tan Başkasına İbâdetin Anlamı