Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma

c

c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma:

Günah çıkarma, günahların
bağışlanıp affolunması için papaza açıkça itiraf edilmesidir. Özellikle Katolik
kilisesinde, yılda en az bir defa günah çıkarmak gerekmektedir. İlk asırlarda,
günah çıkarma ölüm esnâsında icrâ edilmekteyken, sonraları her zaman yapılabilir
bir af âyini şekline dönüşmüştür. Kilise ve papazlar bu işte tam yetki
sahibidirler. Günahın kendisine itiraf edildiği papaz, af hususunda münâkaşasız
bir otoriteye sahiptir. İtiraf işi, papazın şu sözleriyle sona erer: ?Ve şimdi
Baba, Oğul ve Rûhu'l-Kudüs adına günahlarınızı size bağışlıyorum, Âmin!? Ya da
kısaca ?günahlarınızı size bağışlıyorum!?
Günahların, Babaya vekâlet gibi
dogmatik bir anlayışa binâen bu şekilde bağışlanması, bir yandan daha çok günaha
teşvik eder görünmektedir. Zira böyle bir kolaylık karşısında, günah işlemek
ondan daha az kolay addedilmeyecektir. Buna göre itiraf hücresi, günahın
psikolojik tazyiklerinin deşarj olunduğu mensek, ulûhiyet makam ve gücünün
ikileşmesi, daha doğru ifâdeyle affetme, ancak kendi şânından olan Allah'a âit
bu mevkiin kaybolmasıdır. Fromm, bu itiraf işini, papazların egosunu büyüttüğünü
ve böylece Tanrı'ya rağmen tanrılık ihdas etme mâhiyetinde beşerî bir narsisizm
(kendini aşırı beğenme, kendine âşık olma hastalığı) oluştuğunu söylerken (Fromm,
Sevgi ve Şiddetin Kaynağı, s. 84) son derece isâbetlidir.
Kur'ân-ı Kerim'de Allah'tan
başka edinilen ilâhları gösteren erbâb (3/Âl-i İmrân, 64, 80; 9/Tevbe, 31)
kelimesi, eksiksiz bu uygulamaya şâmildir. Çünkü, günahın papazlara itiraf
edilip, onlar tarafından bağışlanması inancı, kulluğun gerçek konumunu ve gerçek
ulûhiyeti unutturur. Kullukta istiğfâr ve tevbenin önemi büyüktür. Kulluğun
hakikati, Allah'a dönüşü gerekli kılarken, ulûhiyet ve rubûbiyetin de hakikati,
duâ ve tevbeye icâbeti gerektirir. Oysa günahın papazlara itiraf edilip yine
onlarca bağışlanması inancı, hem kulluğu ve hem de ülûhiyet heybetinin tecellî
etmesine set çeker!

GÜNAH..
Sağır (Küçük Günâhlar)
Günah ve İsyanın Sonuçları
Günah; Anlam ve Mâhiyeti Günah Kelimesinin Anlamı
Günah Kavramıyla İlgili Kur'ân-ı Kerim'deki Kelimeler
a- Cünâh.
b- İsm..
c- Zenb.
d- Vizr
e- Habîs.
f- Şikak.
Günah Olayı
Kur'ân-ı Kerim'de Günah Kavramı
Hadis-i Şeriflerde Günah Kavramı
Büyük Günahlar Kebâir
Büyük Günahların Belirtileri
Büyük Günah İşlemenin Neticesi
Kebâirin Özellikleri
Küçük Günahlar
Lemem
Günahların Çeşitleri
Muhâtaba Göre Günahlar
1- Allah'a Karşı Günah
2- İnsanlara Karşı Günah
3- İnsanın Kendisine Karşı Günahı
Günahın Zıddı; Sevap.
Karşılık Olarak Sevap
Mükâfat Olarak Sevap
Günahkârlık; Fısk.
1- İnançla İlgili Fısk.
a- Allah'a İnançsızlık
b- Allah'ın Ayetlerini Yalanlama
c- Allah'ı Unutma
d- Allah'ı, Peygamber'i ve Allah Yolunda Cihadı İkinci Dereceye Koyma
e- Nifak (İnançta İkiyüzlülük)
f- Allah'ın İndirdiğiyle Hükmetmemek
g- Şeytanın Allah'ın Emrinden Çıkışı
2- Dinî Emir ve Yasaklarda Gevşeklik ve İhmal
a- Yalan Haber Yaymak ve Yalancı Şahitlik
b- Allah Adı Anılmadan Kesilen Hayvanların Etini Yemek
c- Zulüm
d- Servetiyle Şımarma
e- Livâta (Homoseksüellik)
f- Çirkin Söz (Sebb)
Hıristiyanlıkta ve Diğer Dinlerde Günah Anlayışı 1- Hıristiyanlık Günah Anlayışı Aslî Günah
Esas Suçlu Kadındır
Mutlu Günah
Ölümün Sebebi de Aslî Günahtır
Âdem'in Günahının Tüm İnsanlığa Dünyadaki Cezâsı
Aslî Günahtan Kurtulma Yolları a- Fedâ (Fidâ)
b- Vaftiz
c- Günah İtirafı ve Günah Çıkarma
2- Yahûdilikte Günah Anlayışı
3- Semâvî Olmayan (Bâtıl) Dinlerde Günah
4- Felsefî Düşüncede Günah
Existencializme.
Peygamberlerin Günahsızlığı; İsmet
Günah Duygusu
Günahlar ve Günahkârlarla İlgili Sünnetullah/Allah'ın Değişmez Yasaları a- Kim Günah ve Kötülük Yaparsa Cezâsını Bulur
b- Kötülüğün Cezâsı Kötülüktür; Bir Günah İşleyen Sadece Onun Kadar Cezâlanır
c- Kötülüğe/Günaha Rızâ Göstermek Toplumun Genelinin Cezâsını Gerektiren Bir Günahtır
d- Umûmî Cezânın Sebebi
e- Günahlar, Sahibini Helâke Sürükler
f- Kuvvetli de Olsa Toplum, Günahı Sebebiyle Yok Olur
g- Günahlar, Mü'minin Şeytana Karşı Direncini Zayıflatır
h- Günahlar, Musîbetlerin Sebebidir
i- Musîbetlerin Tümünün Sebebi, Günah ve İsyan Değildir
Fert ve Cemaatin/Toplumun Gördüğü Musîbetlerin Doğru Değerlendirilmesi
1- Musîbetlerin Sebeplerini Bilmek
2- Kendinden Başkasını Ayıplamamak
Kendimizi Kınamanın Faydası
3- Musîbetlere Karşı Nefsi Korumak
4- Musîbetleri Bertaraf Ederken Sabra Yapışmak
Musîbetleri Def Etmek Sabra Aykırı Değildir
Günahın Cezâsı ve Günahtan Kurtulma.
A- Dünyada Cezalandırma 1- Günahkâr Kavimlerin Cezalandırılması
Cezalandırma Zamanları
Cezalandırmaları Nakletmenin Hikmeti
2- Mü'minlerin Günah Davranışlarına Yönelik Cezalar
a- Ahlâkî Yönden
b- Hukukî Yönden
B- Âhirette Cezâlandırma
1- Ahlâkî (Psikolojik) Cezalar a- Selbî Ahlâkî Cezalar (Mahrûmiyet Yönüyle Cezalar)
b- İcâbî Ahlâkî Cezalar (Psikolojik Yaptırımları Olan Cezalar)
2- Fizik Cezalar
Günahtan Kurtulma Yolları a- Dünyada Kurtulma Yolları
b- Âhirette Kurtulma Yolları
Konu ile İlgili Geniş Bilgi Alınabilecek Kaynaklar