Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi

Yüce Allah


Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı


ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi:


Allah; el-Hâkim, el-Kerîm, el-Cevvâd, el-Muhsin, el-Vedûd, es-Sabûr ve eş-Şekûr'dur.
Kendisine itaat edilince karşılığını verendir. Kendisine isyan edilince
bağışlayandır. İşittiği ezaya karşı hiç kimse O'ndan daha sabırlı değildir.
Övgüyü O'ndan daha çok seven hiç kimse yoktur. Affetmeyi O'ndan daha çok seven
hiç kimse yoktur. İhsânı O'ndan daha çok seven hiç kimse yoktur.


O Muhsîn'dir ihsanda bulunmayı sever. Şekûr'dur şükredenleri sever. Cemîl'dir
güzeli sever. Tayyib'dir tüm temizleri sever. Alîm'dir kullarından alim olanları
sever. Kerîm'dir kerem sahibi cömert kimseleri sever. Kaviyy'dir kuvvetli mü'min
O'na zayıf mü'minden daha sevimlidir. Berr'dir ebrârı sever. Adil'dir adalet
ehlini sever. Hayiyy ve Sittîr'dir haya ehlini ve iffetli bir şekilde örtüneni
sever. Gafûr ve Afuvv'dur kullarını affedeni sever ve onları bağışlar. Sâdık'tır
doğru kimseleri sever. Refîk'dir yumuşak huylu olanı sever. Rahîm'dir merhamet
sahiplerini sever. Tektir teki sever. İsimlerini ve sıfatlarını sever ve
kendisine onlarla kulluk edenleri, onlarla isteyen ve onlarla dua eden kimseleri
sever. Onları bilen, idrak eden onlarla Yüce Allah'ı sena eden, onlarla hamd
eden ve onlarla Yüce Allah'ı öven kimseyi sever.


Nitekim Rasûlullah (s.a.v) sahih bir hadiste şöyle buyurmuştur:

?Yüce Allah kadar övülmek ve sena olunmak kendisine sevimli olan hiçbir kimse
yoktur. İşte bundan dolayıdır ki yüce Allah kendisini (Kur'ânda birçok güzel
sıfatlarla) övmüştür. Yüce Allah kadar hamiyetli (kullarını kayıran) hiçbir
kimsede yoktur. Bu hamiyetlilikten ötürüdür ki fuhşiyyâtın (çirkin fiillerin)
açığını da gizlisini de haram kılmıştır. Yüce Allah kadar özrü (=tevbeyi) kabul
etmek kendisine sevimli olan hiçbir kimse yoktur. İşte bundan dolayı Yüce Allah
müjdeleyici ve uyarıcı resuller göndermiştir?[1]


Ve başka bir sahih hadiste de şöyle buyurmuştur:

?İşitmekte olduğu ezaya karşı yüce Allah'tan daha sabırlı hiçbir fert yoktur.
Çünkü insanlar, Allah onları rızıklandırdığı ve afiyete çıkarttığı halde O'na
oğul isnat ediyorlar?[2]


Yüce Allah isimlerini ve sıfatlarını sevdiği için onların gereğini emretmiştir.
Onlara adaleti, ihsânı, iyiliği, hataları örtmeyi, affetmeyi, cömertliği, sabrı,
bağışlamayı, merhamet etmeyi, doğruluğu, ilmi, şükrü, yumuşak huylu olmayı,
idrak etmeyi ve hakikati tesbit etmeyi emretmiştir. Yüce Allah isimlerini ve
sıfatlarını sevince de O'na kullarının en sevimlisi zatının sevdiği sıfatlarla
(yüce Allah'ı) vasıflandıran kimse oldu. Kullarından en çok buğz ettiği kimseler
ise kerih gördüğü sıfatlarla vasıflandıranlar oldu.


Esmâu'l-Hüsnâ'yı tanımak, yaratmada ve buyrukta onların sonuçlarını araştırmak
kime nasip olursa yaratmayı ve buyruğu Esmâu'l-Hüsnâ sebebiyle düzenli bir halde
intizamın en mükemmeli olarak görür. Yaratma ve emretmede sonuçlarının nasıl
cereyan ettiğini görür. İlmi miktarınca, O'nun yaptığı icraatın kemaline ve
cemaline layık olduğunu bilir. O'na layık olmayan şeyi de tanır. Böylece O'nun
isimlerini yaptığı ve yapmadığı şeylere delil olarak getirir. Çünkü O hamdinin
ve hikmetinin gereğine zıt olan bir şeyi yapmaz.


Aynı şekilde, O'na layık olan emrini ve şeraitini O'na layık olmayandan ayırır.
Hamdinin ve hikmetinin gereğinin aksine bir şeyi emretmediğini bilir. Böyle
olunca da ahkâmın bazısında sapıklık, zulüm, cahillik, abeslik ve bozukluk
gördüğünde veya hamdi ve senayı gerektirmediğini gördüğünde O'nun ahkamından ve
dininden olmadığını, O'nun ve Resûlünün bundan berî olduğunu bilir. Çünkü yüce
Allah sadece adaleti emretmiştir zulmü değil, faydalı olanı emretmiştir zararı
değil, hikmeti emretmiştir abes olmayı veya cehaleti değil. Yüce Allah, Resûlünü
ancak Hanîf (=şerden hayra meyleden), cömertlik ve yumuşaklık ile gönderdi,
katılık ve sertlik ile değil. O Resûlünü rahmet ile gönderdi, taş yüreklilik ve
kabalıkla değil. Çünkü O, merhamet sahiplerinin en merhametlisidir.


O'nun Resûlü (s.a.v), rahmet ve alemlere yol göstericidir. O'nun dininin tamamı
rahmettir. Ve O (s.a.v) rahmet nebisidir. O'nun (s.a.v) ümmeti, merhamet olunan
ümmettir.
Bunun hepsi
Esmâu'l-Hüsnâ'sının, yüce sıfatlarının ve övülen fiillerinin gereğidir. O'ndan
ancak övgü ile bahsedilir. İsimlerin en güzeli ile isimlendiği gibi senaların en
güzeli ile O'na hamd edilir.[3]








[1]
Buhârî, Tevhîd

3,
Edeb

71;
Müslim, Tevbe (2760).






[2]
Buhârî, Edeb

71;
Müslim, Sıfatu'l-Kıyamet (2804).
Burada ezâ ile kastedilen; Yüce Allah'a mahlukatın zulümlerinin ulaşması
imkansız olduğundan dolayı Yüce Allah'ın Resullerine ve salih kullarına
yapılan ezâdır. Çünkü bu eksik bir sıfattır. Yüce Allah ise noksan
sıfatlardan münezzehtir. B.k.z: İbn Hacer el-Askalânî, Fethu'l-Bârî,

13/360-361.





[3]
Tarîku'l-Hicreteyn, s.

168-169.

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR