Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER

AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH


AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER


İnsanlar ahkam âyetlerinin çoğunda ihtilaf etmişlerdir.[1]
Fakat bir yerde dahi sıfat ile ilgili âyetlerde ve haberlerde ihtilaf
etmemişlerdir. Bilakis sahabe ve tâbiûn sıfat âyetlerinin, manalarının ve
hakikatlerinin sabitliği hakkında ittifak etmişlerdir. Bu, sıfat âyetlerinin
açıklanmasının ahkam âyetlerinin açıklanmasından daha önemli ve onların
açıklanmasına yardım etmenin daha mühim olduğuna işaret etmektedir. Çünkü
sıfatlarla ilgili âyetler iki şehadetin (=Kelime-i Şehadet) gerçekleşmesinin
tamamlanmasıdır. Ve onların isbatı Tevhîdin gereklerindendir. Yüce Allah ve
Resulü açık bir şekilde onları beyan etmiştir. O beyanda ilimde derinleşen
alimleri tehlikeye düşürecek bir kapalılık meydana gelmez.


Ahkam âyetlerinin manaları insanların havassı[2]
tarafından anlaşılmaktadır. Sıfatlarla ilgili âyetlere gelince, onların
manalarının anlaşılmasında hâs ve âm müşterektir. Tabi burada mananın aslının
anlaşılmasını kast ediyoruz yoksa künhünü yada keyfiyetini değil. İşte bundan
dolayı sahabeden bazıları ahkam âyetleri hakkında müşkül[3]
duruma düşmüşlerdir. Örneğin Yüce Allah'ın şu buyruğunda:
{حَتَّى
يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ}


?Beyaz iplik siyah iplikten ayırt edilinceye kadar?
(Bakara,


2/187.)[4]


fecirden sözüyle beyan edilinceye kadar sahabeden bazıları bu ahkam âyeti
hakkında müşkül duruma düşmüşlerdir.


Sıfat âyetlerinden biri olan şu âyette ve sıfatları açıklayan diğer âyetlerde
sahabe ve diğerleri müşkül duruma düşmemiştir.

?Kullarım sana, beni sorduğunda (söyle onlara): Ben çok yakınım?
(Bakara,


2/186.)


Önceki âyette olduğu gibi ahkam âyetleri mücmeldir ancak sünnetin onları
açıklamasıyla anlaşılır. Yüce Allah şöyle buyurmuştur:

?Sizden her kim hasta olursa yahut başından bir rahatsızlığı varsa, oruç veya
sadaka veya kurban olmak üzere fidye gerekir?
(Bakara,


2/196.)
bu kefâret orucunun miktarında ve kaç fakirin doyurulacağı hakkında mücmel bir
ayettir. Burada orucun üç gün olduğunu, altı fakirin doyurulacağını veyahut ta
bir koyun kurban edileceğini sünnet açıklamıştır. Hırsızlık, namaz, zekat ve hac
âyetlerinde olduğu gibi benzeri âyetler çoktur.


Sıfatlarla ilgili âyetlerde ve hadislerde haricen açıklanmasına ihtiyaç duyulan
bir mücmellik (kapalılık) yoktur. Her ne kadar beyanı ve tafsilatı ile ilgili
sünnet gelmişse de aksine onların beyanı kendilerindedir.[5]





* * *







[1]
Suyûtî, el-İtkân fî Ulûmi'l-Kur'ân, Bölüm

43.






[2]
Havass: ilimli, kültürlü alim. Avamın zıttı. (ç.)






[3]
Müşkil: Karışık olan, mücmel olan ( kapalı olan) (ç.)






[4]
İmam Taberî bu âyet hakkında Suddî'den şu sözü nakletmiştir: Gündüz
geceden ayrılıncaya kadar. Sonra geceye kadar orucu tamamlayın. Bunun
benzeri İbni Abbâs'tan nakledilmiştir. (Taberî Tefsiri,

1/171-173.)





[5]
Muhtasaru Savâiki'l-Mürsele, s.

7

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR