Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD

Yeni Sayfa 1









﴿ اَلرَّقِيبُ - اَلشَّهِيدُ ﴾
er-RAKÎB
- eş-ŞEHÎD


İbn Kayyim nazım olarak der ki:


وَهُوَ الرَّقِيبُ عضلَى الْخَوَاطِرِ وَالَّلوَا حِظِ كَيْفَ بِالأَفْعالِ
بِالْأَرْكَانِ


?Allah, düşünceleri ve bakışları ?er-Rakîb? (=gözeten)dir. Buna göre O,
organlarla yapılan fiilleri nasıl gözetmez??


Üstad Abdurrahman es-Sa'dî, bu beyti açıklama mahiyetinde şöyle der: Allah'ın
güzel isimlerinden birisi de,

?er-Rakîb?dir.


?er-Rakîb?[1]
ile

?eş-Şehîd?[2]
ismi, eş anlamlıdır. Her iki kelime de; Allah'ın, kullarının, kendi aralarında
konuştuklarını işitmekte, herhangi bir konuda konuşmaya dalan kimseleri
görmekte, düşünce yapılarını ve kalplerinden geçirdikleri fikirleri bilmekte ve
yorumlarını takip etmektedir. Kulların söyledikleri veya yaptıkları her şey,
O'ndan uzak değildir.


Nitekim yüce Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:


?Hangi işi yaparsan yap, Kur'ân'dan ne okursan oku, ne işte çalışırsan çalış,
unutmayın ki, siz ona dalıp gitmişken, biz sizin üzerinizde şahidiz. Ne yerde,
ne de gökte zerre kadar hiç bir şey Rabb'inin gözünden kaçmaz. Ne zerreden daha
küçük, ne de ondan daha büyük! Ancak bunların hepsi apaçık bir kitaptadır[3]?


Yine yüce Allah bu konuda şöyle buyurmaktadır:


?Göklerde ve yerde olanları, Allah'ın bildiğini görmüyor musunuz? Üç kişinin
gizli konuştuğu yerde dördüncüsü mutlaka O'dur. Beş kişinin gizli konuştuğu
yerde altıncısı mutlaka O'dur. Bunlardan az veya çok olsunlar ve nerede
bulunurlarsa bulunsunlar mutlak O, onlarla beraberdir. Sonra kıyamet günü onlara
yaptıklarını haber verecektir. Doğrusu Allah, her şeyi bilendir?[4]


Yine yüce Allah bu konu ile ilgili olarak şöyle buyurmaktadır:


?Andolsun insanı biz yarattık ve nefsinin kendisine fısıldadıklarını biliriz. Ve
biz ona şah damarından daha yakınız?[5]


Bu husus, sahih bir hadiste şu şekilde geçmektedir:


?İmanı açıklamak, nerede olursa olsun Allah'ın seninle olduğunu bilmendir?[6]


İşte bundan dolayıdır ki, murakabe, kalbî amellerin en yücesidir. Dolayısıyla da
murakabe, Allah'ı

?Rakîb?
ve

?Şehîd?
isimleriyle ibadet edip dua etmektir.


Kul, görünen ve görünmeyen bütün hareketlerinin Allah'ın ilmi tarafından
kuşatıldığını ve her türlü davranışı sırasında O'nun ilminin hazır olduğunu
bildiği zaman, bu, o kula, Allah'ın hoşuna gitmeyen her türlü fikir ve
düşüncelere karşı bir iç murakabe yapmasını gerektirir. Dış dünyasını da,
Allah'ın hoşuna gitmeyecek her türlü söz ve davranıştan korur. Böylece ihsan
makamında Allah'a ibadet etmeye başlar ve Allah'ı, sanki görüyormuş gibi ibadet
eder. Her ne kadar o, Allah'ı göremese de Allah onu görür.


Müellifin

?Buna göre O, organlarla yapılan fiilleri nasıl gözetmez??
şeklindeki sözünün anlamı şudur: Yüce Allah, bütün gizlilikleri ve incelikleri
görüp gözettiğine ve sırları ve niyetleri bildiğine göre, O'nun, açıkta ve
görünürde olan organlarla işlenen fiillere şahit olması çok daha kolaydır.





* * *







[1]

?er-Rakîb?
ismi, Kur'an-ı Kerim'in

3
yerinde geçmektedir. Bunlar; Nisâ:

4/1,
Mâide:

5/117,
Ahzâb:

33/52.
?er-Rakîb?; gönüllerde gizlenen şeyleri bilen, herkesin yaptığını görüp
gözeten, murakabe ve kontrol eden, Allah'ın bütün varlıklar üzerinde her an
gözcü olduğunu ve her şeyi sürekli murakabesi altında tuttuğunu,
yarattıklarından bir an bile gafil olmadığını ve onların işlerine hiçbir
zaman ilgisiz ve kayıtsız kalmadığını ifade eder. Bu sebeple de ilahi
gözetimin dışında kalmak, hiçbir şekilde mümkün değildir. Allah'ın
kontrolünden kişiyi sıyıracak hiçbir şey yoktur. İnsan bir an bile tamamen
yalnız olduğu düşüncesine kapılarak yapıp ettiklerini kendisinden başka
kimsenin bilemeyeceği zannına düşmemelidir. Böyle bir tavır, gaflet olur ve
cehaletten başka bir anlam ifade etmez. (ç)





[2]

?eş-Şehîd?
ismi,
Kur'an-ı
Kerim'in

20
yerinde geçmektedir. ?eş-Şehîd?; her şeye şahit olan, kendisinden hiçbir şey
saklanmayan, hiçbir şeyi unutmayan anlamındadır. ?eş-Şehîd? kelimesi,
?Şâhid? kelimesinin mübalağa şeklidir. Bu isim, insan için Allah'ın şahit
olamayacağı hibir şeyin bulunmaığını gösterir. Meydana gelen her şey; ilahi
planda gözlenmekte, izlenmekte ve unutulmamaktadır.
İstisnasız her şeye tanık olan Allah'ın şahitliği ise, bu kavramın en
ileri mertebede ilahi planda mevcut ve geçerli olduğu anlamına gelmektedir.
(ç)




[3]
Yûnus:

10/61




[4]
Mücâdele:

58/7




[5]
Kâf:

50/16




[6]
Heysemî, Mecmâu'z-Zevâid,

1/60'da
der ki: Taberânî, bu hadisi, el-Evsat ile el-Kebîr'de rivayet edip sonra da
dedi ki: ?Osmân b. Kesîr, bu hadisi, tek başına rivayet etmiştir.?

(Heysemî
devamla) derim ki: Bu hadisi, sika ve cerhsiz bir şekilde nakleden hiçbir
kimseyi görememekteyim.

Bu
hadisi, Ubâde ibnu's-Sâmit yolundan şu lafızla rivayet etmiştir: ?En
faziletli iman, nerde olursa olsun Allah'ın seninle birlikte olduğunu
bilmendir?

Hakîm
et-Tirmizî'de, Nevâdiru'l-Usûl, s. 226'da bu hadisi şu lafızla rivayet
etmiştir: ?Kulun imanının en faziletlisi, nerde olursa olsun, Allah'ın
onunla birlikte olduğunu bilmesidir?

Yine bu
hadisi; Beyhakî, el-Esmâ ve's-Sıfât,

2/172'de
ve Ebû Nuaym'de, Hilye,

6/124'de
rivayet etmiştir. Ebû Nuaym der ki: Bu hadis, Urve yolundan gariptir.?

ESMAULLAHİ'L-HUSNA
ÇEVİRENİN ÖNSÖZÜ
KİTABI DERLEYENLERİN ÖNSÖZÜ
ALLAH'IN İSİMLERİNİN MANALARI HAKKINDA YAZILMIŞ ESERLER
İBN KAYYİM'İN ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE İLGİLİ ÇALIŞMALARI
İBN KAYYİM'İN BU KİTAPTAKİ METODU
KİTABIN İÇERİĞİ
BU KİTABIN ASLI
BU KİTAPTA YAPTIĞIMIZ UYGULAMA
YÜCE ALLAH'IN İSİMLERİNİ VE SIFATLARINI TANIMAK
Sıfatların Delillerinin, Kur'ân'dan ve Sünnet'ten Olması  
Allah'ın İsimlerini ve Sıfatlarını Bilmenin, İlimlerin En Yücesi Olması  
Yüce Sıfatlara İmanın, İslâm'ın Esaslarından Olması  
YÜCE ALLAH'IN EN GÜZEL İSİMLERİNİN ASILLARI
Bütün Peygamberlerin, Akidenin Esasları Üzerinde İttifak Etmesi
İsimlere ve Sıfatlara Bakış Açısı  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN GEREKTİRDİKLERİ
Güzel Teklifde, Emirde ve Nehiydeki İki Yol
Yüce Allah'ın İsimlerinin, İfade Ettiği Manayı ve Bağlantı Kurduğu Şeyleri Gerektirmesi
Esmâu'l-Hüsnâ ile Yüce Allah'ı Övmenin Üslubu
ESMÂU'L-HÜSNÂ İLE TEVESSÜL
5. ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KORUMADA EDEB  
ESMÂU'L-HÜSNÂ'YI KÖTÜLÜKTEN TENZİH ETMEK  
Rasulullah (s.a.v.)'in ?Kötülük Sana ulaşamaz? Sözünün Manası
YÜCE ALLAH'IN, EN GÜZEL İSİMLERİYLE VE YÜCE SIFATLARIYLA TECELLÎ ETMESİ
ESMÂU'L-HÜSNÂ'NIN, YÜCE ALLAH'IN ZATINA VE BİRLİĞİNE DELALET ETMESİ
Esmâu'l-Hüsnâ'nın, Yüce Allah'ın Hikmetine ve Kudretine Delalet Etmesi         
AHKÂM ÂYETLERİ VE YÜCE ALLAH'IN SIFATLARIYLA İLGİLİ ÂYETLER
YÜCE ALLAH'IN SIFATLARI HAKKINDAKİ ÂYETLERDE TE'VİLİN OLMAMASI
YÜCE ALLAH'IN ZATI, SIFATLARI VE İSİMLERİ HAKKINDA BAHİS
ESMÂU'L-HÜSNÂ VE  ESMÂU'L-HÜSNÂ'DAN SELBİN NEFYEDİLMESİ
ALLAH
er-RAHMÂN - er-RAHÎM
el-MELİK - el-HAKK
el-KUDDÛS
es-SELÂM
el-CEBBÂR - el-MÜTEKEBBİR
el-BASÎR
el-AZÎZ
el-HÂKİM - el-ALÎM - el-ALLÂM
es-SEMÎ'  -  el-BASÎR 
el-ADL
el-LATÎF
el-HALÎM - el-AFUVV
eş-ŞÂKİR - eş-ŞEKÛR
el-ALİYY
el-KEBÎR - el-MÜTEKEBBİR
el-HAFÎZ
er-RAKÎB - eş-ŞEHÎD
el-HAMÎD - el-MECÎD
el-VEDÛD - eş-ŞEKÛR
el-HAYY  -  el-KAYYÛM
el-VÂHİD ?  el-AHAD
es-SAMED
el-GANİYY - el-KERÎM
es-SABÛR
el-CEMÎL
er-REFÎK
el-MUĞÎS
İSİM VE MÜSEMMÂ (=İSMİN İFADE ETTİĞİ MANA) İsimlerin, İfade Ettiği Manalar (=Müsemmâ) İçin Çeşitli Kalıplar İçermesi
İsmin, İfade Ettiği Manayı (=Müsemmayı) Gerektirmesi  
Yüce Allah'ın Sıfatlarının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Yüce Allah'ın Kelamının, İsminin (İhtiva Ettiği) Mananın İçinde Olması
Allah'ın Güzel İsimleri Hakkındaki Eşanlamlılık ve Farklılıklar
En Üstün Sıfatları Tanıma
SIFATLARI VE NA'TLARI TANIMA Sıfat ve Na't Arasında Üç Yönden Fark Olması
?Allah? İsminin Kökeni
?Allah? İsminin Etimolojisi
?Subhâneke Allahümme? Kelimesinin Anlamı
Duanın Kısımları
?Tebâreke? (=Yüceler Yücesi) Kelimesinin Anlamı
Allah'ın, Kemâl Sıfatları ile Celal Na'tlarının Çok Olması
Yüce Allah'ın, ?Şüphesiz ki, Rabb'im dosdoğru bir yol üzerindedir? (Hûd 11/56) Sözünün Anlamı
Bazı Âyetlerde Geçen (=yakın) Kelimesinin Anlamının Açıklanması
Yüce Allah'ın ?O, her an yaratma halindedir? Sözünün Anlamı
Yüce Allah'ın  ?De ki Göklerde ve yerde Allah'tan başka kimse gaybı bilmez. Onlar, ne zaman yeniden diriltileceklerini bilmezler? Sözünün Anlamı
İBN KAYYİM'İN, KİTABI HAZIRLAYANLARIN VE TERCÜME EDENLERİN BAŞVURDUĞU KAYNAKLAR