Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak

Herhangi Bir İbâdet Şekliyle

Herhangi Bir
İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan
Başkasına Yapmak:

Allah'tan başkasına secde
etmek, Allah'tan başkası adına kurban kesmek, Allah'tan başkasına duâ etmek gibi
fiiller tevhidi bozar.
?De ki, şüphesiz benim
namazım, ibadetlerim, hayatım ve ölümüm yalnız alemlerin Rabbi olan Allah
içindir.? (6/En'âm, 162)
?Ancak Sana ibâdet/kulluk
eder, ancak Senden yardım ister, medet umarız (Ey Allah'ım!)? (1/Fâtiha, 5)

?Allah ile beraber başka bir
ilâha yalvarıp yakarma, sonra azaba uğratılanlardan olursun.? (26/Şuarâ,
213)
?Allah'tan başkasına
(yalvarıp) duâ edenden daha sapık kim vardır? Yalvardıkları o kimseler kıyâmet
gününe kadar onlara cevap veremezler ve onların duâlarından habersizdirler.?
(46/Ahkaf, 5)
?Allah'tan başka duâ
ettikleriniz sizin gibi kullardır.? (7/A'râf, 194)
?Allah'ı bırakıp da duâ
ettikleriniz size yardım etmeye muktedir olamazlar; Onlar, kendilerine bile
yardım edemezler.? (7/A'râf, 97)
İlâhî gücün tamamı Allah'ın
elindedir. O'ndan başka böyle bir güce sahip kimse yoktur. Duâ elbette, güç ve
kudret sahibi, yardım etme ve tasarruf sahibi olma gibi şartları taşıyan kimseye
yapılır. Müşrikler, Allah'ın dışında, bu tür şartları, vasıfları üzerinde
taşıyan zatların olduğuna inanırlar. Onlara yönelerek medet umar, duâ ve niyaz
ederler. Tevhîdî bir imana sahip olan, şirklerden arınmış bir mü'min ise
yalnızca Allah'a yalvarır, ihtiyacını O'na arzeder ve yalnızca mutlak anlamda
O'ndan yardım diler. Müşrikler, yardım ümidiyle; ölülere, mezar taşlarına,
türbelere ve kutsal saydıkları yerlere giderek orada çeşitli ibâdetler yaparlar,
onlar için adaklar ve kurbanlar keserler, çaputlar bağlarlar, şekiller çizerler,
orada medfun olan yatır veya evliyâ dedikleri zatlara duâ edip arzularına nâil
olmak isterler. İnsanların çoğu, bilmeden bu tür şirke düşer. Câhillik, insanı
şirke götüren en kolay, en kestirme yoldur. Hele İslâm dışı bir çevrede, İslâm'ı
yozlaştıran ve tahrif eden bir anlayışın hâkim olduğu, gerçek dinin mahkûm
olduğu ortamlarda bu yol daha hızla kişiyi şirke ulaştırır.
Câhil halk, Allah'tan başka
yatırlara, türbelere duâ etmekte, hatta bazen Allah'ın Rasûlünü de kendi şirkine
âlet etmektedir. Bazı câhil insanlar, duâ ederken: ?Ya Rabbi, Ya Rasûlallah!?
diye nidâ etmektedir. Dolayısıyla hem Allah'a, hem de Allah'ın Rasûlüne duâ
ediyor. Bunun sebebi, çoğunlukla ?Rasûlullah? kelimesinin anlamını bilmemek
olmalıdır. İkinci sebep ise, Rasûlullah'ın ölümsüz olduğu, herkesi görüp
gözeterek ümmetinin yardımına her an koştuğu inancı olabilir. Hurâfe ve şirk
inancı, insanlara Peygamber'in ölümsüz olduğunun yanında, evliyâların, Hızır'ın,
Mehdi'nin, Mesih'in ölümsüz olduğunu, fakat bunların gizli yaşadıklarını,
herkesin onları görmesinin mümkün olmadığını kabul ettirmiştir. Oysa
peygamberlerin ölümlü olduğunu Kur'an bize açıkça ifade etmektedir:
?Muhammed ancak bir
peygamberdir/elçidir. O'ndan önce de peygamberler gelip geçmiştir. Şimdi o ölür
ya da öldürülürse, gerisin geriye (eski dininize) mi döneceksiniz? Kim (böyle)
geri dönerse, Allah'a hiçbir şekilde zarar vermiş olmayacaktır. Allah,
şükredenleri mükâfatlandıracaktır.? (3/Âl-i İmrân, 144)
Peygamberimiz'in vefatından
sonra, onun ölümüne inanmak istemeyenlere karşı Hz. Ebû Bekir'in cevabı
meşhurdur: ?Herkes bilsin ki Muhammed (s.a.s.) ölmüştür. Kim, Muhammed'e
tapıyorsa O, beşerdi ve öldü. Kim de Allah'a tapıyorsa bilsin ki O, diridir,
hayy ve kayyûmdur. Kendisinden başka ilâh olmayan tek Allah'tır.?
?Sizden hiç
biriniz, beni ana babasından, çocuklarından ve bütün insanlardan daha fazla
sevmedikçe gerçek mü'min olamaz.?
İnsanlar içinde en
çok, hatta kendi nefsimizden daha fazla Allah rasûlünü sevmek zorundayız. Bu
sevgi, ?anam babam (ve kendim, senin uğruna) fedâ olsun yâ Rasûlallah!? diyen
ashâbın dillendirdiği fedâkârlık boyutlarında da olmalıdır. Ama, Allah için
sevmekle, Allah'ı sever gibi sevmek, tevhidle şirk kadar birbirinden apayrı
şeylerdir. Peygamberlerini sevmekte aşırıya giderek şirke düşen hıristiyanlar,
peygambere duâ edip yalvarır, ondan bir şeyler isterken; tevhidî esaslara bağlı
olan mü'minler, peygamberleri için Allah'a duâ eder, Allah'ın ona rahmet
etmesini isterler; yani salevat getirirler. Birinde kendisinde ilâhî özellik
görülerek duâ edilen, Allah'a şirk koşulan bir yanlış sevgi; diğerinde, kendisi
için Allah'a duâ edilen, insan olarak büyüklüğüne rağmen, duâya, Allah'ın
rahmetine muhtaç kabul edilen bir kul olarak doğru sevgi...

ŞİRK..
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
Şirkin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
Putlara Tapınmanın Sebepleri
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
2- Aşırı Ta'zim
3- Aşırı Sevgi
Putları Kırmak
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim??.
Ve Rasûlullah
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
2) Büyük Zulüm
3) Büyük Cehâlet
4) Apaçık Sapıklık
5) Büyük Alçaklık
6) Zanna Göre Hareket
7) Dünya Hayatına Düşkünlük
8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
Şirkin Sebepleri
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
Şirkin Çeşitleri
1) Şirk-i İstiklâl
2) Şirk-i Teb'iz
3) Şirk-i Takrib
4) Şirk-i Taklid
5) Şirk-i Esbab
6) Şirk-i Ağraz
Şirk İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
Hâkimiyet Şirki
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek.
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
İttibâ Şirki
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
Gizli Şirk.
Küçük Şirk.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Riyânın Dereceleri
Şirkin Zararları
Bâtıla İman
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
İlâh Nedir?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
b- Dinle İlgili
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
a- Puta tapmak
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç Takınmak
g- Ğıyar ve Zünnâr
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası