Kavramlar Ansiklopedisi | Kategoriler | Konular

Elfâz-ı Küfür

Elfâz



Elfâz-ı Küfür

Elfâz'ın tekili olan lafız (lafz);
söz, kelime ve ifade demektir. Küfür ise "kefera" fiilinden mastar olup,
sözlükte; bir şeyi örtmek anlamına gelir. Kalbindeki imanını örten kimseye de bu
yüzden münkir veya kâfir denilmiştir. Bir terim olarak, kişiyi küfre düşüren ve
dinden çıkmasına sebep olan sözlere "elfâz-ı küfür" adı verilir.
Bir mü'mini küfre düşüren
sözler dörde ayrılır. Bunlar: İstihzâ, istihfaf, istihkar ve istinkârdır.
İstihzâ, dinin esaslarından birini alaya almak; istihfâf, inanılması gereken ve
zarûrât-ı diniyye denilen prensipleri küçümsemek, hafife almak; istihkar, dinle
ilgili temel esasları ve dinin mukaddes saydıklarına hakaret etmek, çirkin
sözler söyleyip sövmek; istinkâr ise bir İslâmî hükmü açıkça inkâr etmek veya
dince mukaddes olan şeylere inanmayıp küfretmek.
Allah'ın zatı, sıfatları,
fiilleri, isimleri, emirleri, yasakları hakkında şaka yollu da olsa alay ederek
küçümseyici konuşmak ve Allah'a çirkin sözler söylemek kişiyi dinden çıkarır.

"Allah ile, O'nun
ayetleriyle, O'nun Rasulü ile alay mı ediyorsunuz? Boş yere özür dilemeye
kalkışmayın. Siz imandan sonra küfre düştünüz." (9/Tevbe, 65)
Peygamberlik kurumunu
önemsememek ve peygamberlikle alay etmek, onlar hakkında küçük düşürücü sözler
söylemek istihkar (hakaret ve sövme) sayılır. Bu yüzden herhangi bir peygamberi
küçük gören, alay eden ve O'na ezâ veren dinden çıkar.
"Şüphe yok ki, Allah'a ve
Rasûlü'ne eziyet verenlere Allah dünyada ve âhirette lânet etmiştir. Onlara çok
küçük düşürücü bir azap hazırlamıştır." (33/Ahzab, 57)
"Münâfıklardan öyleleri
vardır ki, peygamberi incitiyorlar ve 'O her söyleneni dinleyen bir kulaktır'
diyorlar. De ki, 'O sizin için bir hayır kulağıdır. Allah'a da inanır,
mü'minlere de. İman edenleriniz için bir rahmettir. Allah'ın Rasûlüne eziyet
verenlere ise acıklı bir azab vardır." (9/Tevbe, 61)
Hz. Peygamber'e hakaret dinden
çıkardığı gibi, mukaddes kitaplara ve Kur'ân-ı Kerim'e hakaret veya mukaddes
kitapların aslını inkâr edici sözler söylemek küfürdür. Kur'an'la, bir sûresi
veya âyetiyle alay etmek, onu küçümsemek küfürdür. Meleklere hakaret etmek, alay
etmek, ayıplamak, onları küçük görmek küfürdür. Cebrâil'in vahyi getirirken hata
ettiğini, Hz. Ali yerine yanlışlıkla Hz. Muhammed (s.a.s.)'e vahyi verdiğini
söylemek de kişiyi dinden çıkartır. Azrâil'e, ölüm meleği olduğu için hakaret
etmek, meleklerin dişi olduğunu söylemek de küfürdür. Sahâbeleri tekfir ederek,
onların mü'min olmadığını söylemek de küfür kabul edilmiştir. Sahâbeyi
küçümsemek, alay etmek ve onlara buğz etmek ise bid'at ve sapıklıktır. (Bkz.
48/Fetih, 18; 9/Tevbe, 100).
Söyleyeni dinden çıkaran küfür
sözlerinin bu sonucu meydana getirmesi için hür bir irâde ve ihtiyarla
söylenmesi gerekir. Tehdit, zor ve baskı altında küfür sözlerini söyleyen kimse,
ikrâh-ı mülcî yani tam zorlama ile, öldürme, kesme, bedene zarar verme ve
şiddetli dövme gibi işkence veya bu tehditler varsa küfür sözü söyleyebilir.
"Kalbi imanla dolu olduğu
halde, küfre zorlanan müstesnâ olmak üzere, kim iman ettikten sonra, küfre sîne
açarsa Allah'tan onlara bir azap vardır." (Nahl, 106)
Bu âyet, küfre zorlanan
kimsenin dinden çıkmayacağını gösterir. Nitekim Mekke müşrikleri, Yâsir ile
hanımı Sümeyye'yi İslâm'dan dönmeleri için zorlamış, işkence altında ikisini de
öldürmüştür. Yâsir'in oğlu Ammâr'ı da bir kuyuya atarak işkence yapmışlar, Ammâr
işkenceye dayanamayarak, kalbi imanla dolu olduğu halde, diliyle İslâm'dan
döndüğünü söylemiş ve canını kurtarmıştır. Haber Hz. Peygamber'e ulaşınca,
kendisiyle görüşmüş ve yine işkenceye mâruz kalırsa aynı sözleri söylemesine
ruhsat vermiştir. Yukarıdaki âyet-i kerime bu olay üzerine inmiştir.
Günümüzde nice şarkılarda dinle
ilgili kutsal esaslara hakaret taşıyan, kadere isyan eden, bir kadını
putlaştırıp Allah'ı sever gibi sevme ifadeleri müslümanım diyen insanlar
tarafından rahatlıkla söylenebilmektedir. Bir futbol takımı ekber, yani Allah'a
ait olan "en büyük" ifadesiyle sloganlaştırılabilmekte, öğrencilere bir şahıs
hakkında ilâhî özellikler verilerek antlar, şiirler söylettirilebilmektedir.
Medyada, kahvelerde, sokaklarda nice elfâz-ı küfür rahatlıkla ağızlardan
çıkabilmektedir. "İşimiz Allah'a kaldı", "Allah'lık" gibi ifadelerle Allah
hakkında küçültücü ifadeler söylenebiliyor. Azrail'e kızılıp ileri geri sözler
söylenebiliyor. Bir kıza "Melek" ismi verilebiliyor, felek ifadesiyle göklerin
insan kaderi üzerinde etkisi kabullenilerek ona kader adına hakaretler
edilebiliyor. Açıkça kadere de çatılabiliyor. Zamana sövülebiliyor. Cennet ve
cehennemle ilgili fıkralar anlatılarak Allah'ın ödül ve cezası şaka konusu
edilebiliyor. Dini küçük düşürücü Bektaşi fıkraları veya dinin kutsallarını
küçük düşürecek uydurmalar anlatılabiliyor. Allah'ın sıfatları başkasına
verilebiliyor. Allah'tan başkasına duâ edilip medet ve yardım istenebiliyor.
Allah'tan başkası adına yemin edilebiliyor. Ağzımızdan çıkan her sözün hesabının
isteneceği unutularak küfür lafızları sakız gibi ağızlarda dolaşabiliyor. Bütün
bunlar, elfâz-ı küfür, şirk, irtidat gibi konuların kapsamına girmektedir.

ŞİRK..
Şirk ve Küfür İlişkisi
Şirk En Büyük Zulümdür
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur
Şirkin Çağdaş Yansımaları
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma.
Putlara Tapınmanın Sebepleri
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu
2- Aşırı Ta'zim
3- Aşırı Sevgi
Putları Kırmak
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine / Yenilerini Koyan Kim??.
Ve Rasûlullah
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah
2) Büyük Zulüm
3) Büyük Cehâlet
4) Apaçık Sapıklık
5) Büyük Alçaklık
6) Zanna Göre Hareket
7) Dünya Hayatına Düşkünlük
8)  Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık
Şirkin Sebepleri
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri Yüceltmek, Irkçılık
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar)
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık)
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık)
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî Endişeler
8- Cebbarlık
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun Tasarruflarını bilmemek.
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp, Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme.
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun, Medyanın, Eğitimin) Etkisi.
Şirkin Çeşitleri
1) Şirk-i İstiklâl
2) Şirk-i Teb'iz
3) Şirk-i Takrib
4) Şirk-i Taklid
5) Şirk-i Esbab
6) Şirk-i Ağraz
Şirk İçin Bazı Örnekler
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek
Hâkimiyet Şirki
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek
Allah'tan Başka Rabler Edinmek
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları Velî/Dost Edinmek
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti Allah'tan Başkasına Yapmak
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün Olarak Tümüne İnanmamak
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek, İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek
Korku Yönüyle Şirk
Cibt ve Tâğuta da İnanmak
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk.
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek.
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak.
İttibâ Şirki
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk.
Gizli Şirk.
Küçük Şirk.
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ.
Riyânın Dereceleri
Şirkin Zararları
Bâtıla İman
Hevânın Putlaştırılması
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi
Hevâsına Uyanların Özellikleri
İlâh Nedir?.
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı
İlâh Düşüncesi
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları
Elfâz-ı Küfür
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili
b- Dinle İlgili
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili
Ef'âl-i Küfür
a- Puta tapmak
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek
d- İbâdet Kasdıyla Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak
f- Haç Takınmak
g- Ğıyar ve Zünnâr
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası