Kavramlar Ansiklopedisi |
Kategoriler |
Konular
Mürtede Karşı Tavır
Mürtede Karşı Tavır
Mürtede Karşı
Tavır:
Bu konuda dikkatli olmak
mecbûriyeti vardır. Önüne gelene, ?kafir' damgası vurmak demek olan ?tekfir
hastalığı?na düşmemek, rastgele câhil müslümanlara ?mürted' mührü vurmamak
gerekir. İnsanların yetişme tarzı, bilgilerinin azlığı, o bilgileri kullanma
tavrı, İslâm'ı öğrenme kaynakları göz önüne alınmadan ?tekfir' etmek çok
yanlıştır. Bir müslümanı onu dinden çıkaran davranış ve söz üzerinde bulursak,
onun yanlışlığını düzeltmeye çalışmamız gerekir. Rastgele ?kâfir' damgası vurmak
hem görevimiz değil, hem de müslümanların sayısını azaltmaktır. Sayımızın azlığı
ancak düşmanlarımızı sevindirir.
Mürted'e verilecek ceza
konusunda fıkıhçıların değişik görüşleri var. Bazıları, eğer toplu irtidat
olmuşsa bu; İslâm toplumunun veya devletin güvenliğini ilgilendirdiği için,
onlarla topluca savaşılır, zararları def edilir demektedirler.[1]
Hanefî fıkhına göre İslâm'dan
çıktığını açıkça gösteren söz, tutum ve davranışlarda bulunan kişi, mürted
sayılır ve tevbe etmediği takdirde idam edilir. Mürted ile kâfir arasında çok
önemli bir fark vardır. Şöyle ki; mürted, İslâm'ın Allah indinde yegâne din
olduğunu ve kudsiyetini bildiği halde; dünya menfaati, hırs, hased, kin veya
bunun gibi duygularla dinini terketmiştir. Bu duygular, mürtedi müslümanlara
karşı harbî (muhârip, savaşçı) durumuna getirir. Çünkü irtidatla birlikte sahip
olduğu ismet-i şahsiyetini (kişisel mâsumluk ve dokunulmazlığını) kaybetmiştir.
Gayr-i müslim olan kâfir ise, dâvete muhtaçtır. İslâm hakkında doğru bir bilgiye
sahip değildir.
İbn Âbidin: ?İrtidat eden ve
muhârip durumuna geçen kimsenin öldürülmesi, dinin muhâfazası için zarûridir.
Çünkü dinin muhâfazası, maslahatların en üstünüdür? hükmünü zikreder. Hanefî
fukahâsı: ?irtidat eden erkeğin öldürülmesinde, kadının ise hapsedilmesinde
müttefiktir. Çünkü kadın, muhârip (savaşçı) durumunda değildir.? Bu noktada şunu
hatırlatmakta fayda vardır: Mürted olan erkek derhal öldürülmez; önce irtidat
sebebi araştırılıp, şüpheye düştüğü husus izah edilir ve tecdîd-i imana dâvet
edilir. Bütün bunlardan sonra, durum değişmezse ülü'l-emr tarafından öldürülür.
Bu cezayı herhangi bir mü'min, kendi şahsî değerlendirmesiyle yapamaz. Çünkü
velâyete tecâvüz câiz değildir. Ülü'l-emr, bütün ümmetin velâyetine sahiptir.[2]
Günümüzde batılı ülkelerin
ulaştığı zenginlik ve kalkınma birçok zayıf imanlı müslümanı onlara hayran
ediyor. Bir kısmı da onların İslâm'a uymayan fikirlerini, hayat şekillerini
benimsiyor, onlar gibi olmaya çalışıyor. Bu, İslâm'ı bilmemenin ve ona imanın
zayıf olmasının bir sonucudur. Bazı müslümanlar da yönetildikleri rejimler
tarafından İslâm dışı ideolojilere, uyguladıkları eğitim, medya ve devlet
politikasıyla inandırılmaya, İslâm'dan koparılmaya çalışılıyor.
Bugün yapılması gereken,
?falanca adam küfür sözü söyledi, şu söz ve davranışıyla şirke düştü; mürted
oldu, müşrik oldu, ona hangi cezayı verelim?' diye fetvâ arayışı değil;
İslâm'ın, güzellikler ve kurtuluş yolu olduğunu en güzel yolla insanlara
ulaştırmak, hatayı biraz da kendimizde arayıp zayıf müslümanların dinden
uzaklaşma sebeplerini azaltmaya çalışmaktır. Şirk konusu, bu bilgileri
çevremizdeki düzenin kurbanı ve câhil insanlar için kılıç gibi kullanmak için
öğrenilmez. Kendimizi, en küçük bir ihtimalle bile şirke düşürebilecek
davranışlardan şiddetle sakınmamız ve insanları bu hale getiren bataklıkla
mücâdele etmeyi, şirk düzeni ile mücâdele edilmeden bunun önününün
alınamayacağını idrâk etmek ve insanları en büyük tehlike olan bu belâdan
kurtarmanın yollarını aramak, tebliğ etmek, canlı Kur'an olmaya çalışıp tevhidi
bayraklaştırdığımızı davranışlarımızla isbat etmek için olmalıdır.
?İman edip de imanlarına
herhangi bir zulüm (şirk) bulaştırmayanlar var ya, işte güven onlarındır ve
onlar doğru yolu bulanlardır.? (6/En'âm, 82)
Peygamberimiz (s.a.s.),
mü'minlere şöyle duâ etmelerini tavsiye ediyor: ?Bile bile şirk koşmaktan
Allah'a sığınırım, bilmediklerimden de Senden af dilerim?.
Selâm olsun, şirkin en
küçüğünden ve en gizlisinden bile kaçan tevhidî söyleme ve eyleme sahip olan
muvahhid gençlere!
[1]
Hüseyin K. Ece, İslâm'ın Temel Kavramları, 457-459
[2]
Yusuf Kerimoğlu, Kelimeler Kavramlar, s. 214.
ŞİRK.. |
Şirk ve Küfür İlişkisi |
Şirk En Büyük Zulümdür |
Şirk İnancının Bir Temeli Yoktur |
Allah (c.c.) Şirk Günahını Affetmez |
Şirk Koşmadan Ölenlerin Affedileceği Umulur |
Şirkin Çağdaş Yansımaları |
Güncel Câhilî Eğitimde Şirk |
Şirkin En Belirgin Özelliği olarak Tarihten Günümüze Put ve Putlaştırma. |
Putlara Tapınmanın Sebepleri |
1- Şefaat Düşüncesi Ve Allah'a Bu Aracılarla Güya Yakın Olma Arzusu |
2- Aşırı Ta'zim |
3- Aşırı Sevgi |
Putları Kırmak |
?İbrâhim / İçimdeki Putları Devir / Elindeki Baltayla / Kırılan Putların Yerine
/ Yenilerini Koyan Kim??. |
Ve Rasûlullah |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirkin Tanım Ve Görüntüleri |
Kur'ân-ı Kerim'de Şirk, Şu Şekillerde Tanımlanır 1) Büyük Günah |
2) Büyük Zulüm |
3) Büyük Cehâlet |
4) Apaçık Sapıklık |
5) Büyük Alçaklık |
6) Zanna Göre Hareket |
7) Dünya Hayatına Düşkünlük |
8) Halkı, Sağlam Temellerden Uzak Tutma |
9) Şirk Koşanların Kalplerinin Korku ile Doldurulması |
10) Cennetin Kapılarının Şirk Koşanlara Kapanması |
11) Tevhid İnancında Olanlara Karşı Düşmanlık |
Şirkin Sebepleri |
1) İnsanın Kendisini/Hevâsını (Basit Arzu ve Şehvetlerini) Ta ılaştırması |
2) Ataların Yolunu Körü Körüne Tâkip Etmek, Gelenekleri, Örf ve Âdetleri
Yüceltmek, Irkçılık |
3) Aşırı Hürmet ve Saygı; Diğer Varlıkları Allah ve Rasûlünden Çok Sevmek |
4- Kibir, Büyüklenme (İstikbar) |
5- Haddi Aşmak (Taşkınlık) |
6- Utuv ve Tuğyan (Çılgınlık, Azgınlık) |
7- İstiğnâ (Kendisini Yeterli Görmek), Zenginlik ve Refahla Şımarma, Dünyevî
Endişeler |
8- Cebbarlık |
9- Çoğunluğa, Sürüye Uymak; Zanna Tâbi Olmak |
10- Aklı Kullanmamak, Allah'ı Yeterince Tanımamak; Câhillik, Allah'ı ve O'nun
Tasarruflarını bilmemek. |
11- Sadece Hissedilebilene, Beş Duyu ile Algılanılabilene İnanıp,
Hissedilemeyeni İnkâr, Duyu Organlarının
İlâhlaştırılması, Gayba İman Etmeme. |
12- İnsanlara Tevhidî Dâvetin Yeterli Şekilde Yapılmaması |
13- Yarını/Âhireti Uzak Görmek, Önemsemeyip İhmal Etmek, Bâtıl Umutlar |
14- Şeytanın Aldatması, Şirk Düzenlerinin ve Müşrik Çevrelerin (İslâm'a Teslim
Olmayan Ailenin, Arkadaş Grubunun,
Medyanın, Eğitimin) Etkisi. |
Şirkin Çeşitleri |
1) Şirk-i İstiklâl |
2) Şirk-i Teb'iz |
3) Şirk-i Takrib |
4) Şirk-i Taklid |
5) Şirk-i Esbab |
6) Şirk-i Ağraz |
Şirk İçin Bazı Örnekler |
Allah'ın Sıfatları Konusunda Şirke Düşmek |
Hâkimiyet Şirki |
Allah'tan Başka İlâh Kabul Etmek |
Allah'tan Başka Rabler Edinmek |
Yakınlaştırma ve Vâsıta Anlayışıyla; Şefaatçi Kabulü ile Düşülen Şirk |
Allah İle İnsanlar Arasında, İbâdetleri Allah'a Çıkaran Ve Aracılık/Arabuluculuk
Yapan Varlıklar Olduğuna İnanmak |
Velî/Dost Edinme Şekliyle Şirk; Mü'minleri Bırakıp Kâfir ve Münâfıkları
Velî/Dost Edinmek |
Herhangi Bir İbâdet Şekliyle, Özellikle Duâ Hususunda Şirke Girmek, İbâdeti
Allah'tan Başkasına Yapmak |
Allah ve Rasûlü'nden Geldiği Kesinlikle Sâbit Olan Nasslara, Hükümlere Bir Bütün
Olarak Tümüne İnanmamak |
Kur'an'la, Sünnetle, Dinle, Peygamberle Alay Etmek, Onlara Hakaret Etmek |
Allah'tan Başkasına Tevekkül Etmek, Mutlak İtimad ve Güven Duymak |
Sevgi, Hürmet ve Bağlılık Yönüyle Şirk. Bir İnsanı veya Nesneyi, İdeolojiyi
Aşırı Şekilde Severek Putlaştırmak |
Allah'tan Başkasının da Gaybî Yollarla Fayda ve Zarar Verebileceğine İnanmak |
Allah'ın Âyetlerinden Yüz Çevirmek |
İtaat ve İttibâ Yoluyla Şirk. Tâğutların Hükmünü Allah'ın Hükmüne Tercih Etmek,
İslâm'ın Yaşanıp Kur'an'ın Hâkim Olmasını İstememek, Rasûlullah'ın Örnek ve Önder Oldu |
Kötülüğü Hoş Karşılayıp Yayılmasına Seyirci Kalmak, Kötülüğü Emretmek |
Korku Yönüyle Şirk |
Cibt ve Tâğuta da İnanmak |
Tasarruf ve Hulûl Yoluyla Şirk. |
Kur'an'ın Zâhirî Mânâsına Ters Düşen Bâtınî Anlamlarının Olduğuna, Bunları da
Ancak İlham Aracılığıyla Az Sayıda
İnsanların Bilebileceğini İddia Etmek. |
Tevhid Ehli Bir Mü'mini Haksız Yere Tekfir Edip Katlini Helâl Saymak. |
İttibâ Şirki |
Büyük ve Küçük Şirk; Açık Şirk ve Gizli Şirk. |
Gizli Şirk. |
Küçük Şirk. |
Gizli Şirk Örneği Olarak Riyâ. |
Riyânın Dereceleri |
Şirkin Zararları |
Bâtıla İman |
Hevânın Putlaştırılması |
Hevânın İlâh Haline Getirilmesi |
Hevâsına Uyanların Özellikleri |
İlâh Nedir?. |
İlâh'ın Kur'an'daki Iki Mânâsı |
İlâh Düşüncesi |
Putlaştırılıp İlâh Haline Getirilen Bâtıl Ta ı Anlayışları |
Elfâz-ı Küfür |
Çevrede Çokça Duyulan Elfâz-ı Küfürden Bazıları (Söyleyeni Şirke Düşürmesinden
Korkulan Çirkin Sözler) Allah'la İlgili |
b- Dinle İlgili |
c- Cennet, Melek ve Kaderle İlgili |
Ef'âl-i Küfür |
a- Puta tapmak |
b- Mushafı Pisliğe Atmak Gibi Saygısızca Davranmak |
c- Gayr-i Müslimlerin Tapınaklarına İbâdet Kasdıyla Gitmek |
d- İbâdet Kasdıyla
Herhangi Bir Şahsa Secde Etmek |
e- Ölülerden duâ ederek bir şey istemek, kabirleri tapınak yapmak |
f- Haç Takınmak |
g- Ğıyar ve Zünnâr |
h- Mecûsî ve Yahûdi Şapkası |